MSI کارت PCIe Gen 5 را برای SSD های آینده NVMe می سازد.
1400/08/08 - 24563 - 0 -

در ویدیوی اخیر MSI در یوتیوب، این شرکت در هنگام پوشش مادربردهای جدید Z690 از کارت آداپتور جدید M.2 PCIe Gen 5 خبر داد. این کارت جدید بر روی رابط PCIe Gen 5 x8 اجرا می‌شود و امکان سازگاری کامل با SSD‌های نسل پنجم NVMe را پس از رسیدن به دست مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند. MSI نگفت که آیا این کارت با مادربردی عرضه می شود یا خیر، اما ما فرض می کنیم که با چند مادربرد پرچمدار خود عرضه می شود و همچنین به صورت جداگانه فروخته می شود.

                    

زمانی که درایوهای سازگار معرفی شوند، این کارت می تواند مفید باشد. Alder Lake در اسلات های اصلی M.2 خود از Gen 5 پشتیبانی نمی کند، بنابراین این کارت یکی از معدود راه هایی است که می توانید سازگاری Gen 5 NVMe را در پلت فرم Alder Lake دریافت کنید.

این کارت بسیار شبیه به کارت‌های نسل 4 M.2 قبلی MSI است که دارای یک پوشش سیاه با یک هیت سینک کوچک و فن برای خنک کردن فعال تک اسلات M.2 در کارت است. MSI خاطرنشان می کند که SSD های PCIe Gen 5 M.2 داغ می شوند، بنابراین خنک کننده فعال برای خنک کردن این SSD های آینده ضروری است.

این کارت روی رابط Gen 5 x8 اجرا می شود، اما اتصال فیزیکی x16 است. این کارت برای اجرا در اسلات نسل دوم مادربردهای Z690 طراحی شده است که برای x8 سیم‌کشی شده‌اند اما از نظر فیزیکی قادر به نگهداری کارت‌های x16 هستند. تنها نقطه ضعف این روش، کسر 8 خط به کارت گرافیک اصلی شما است. به این معنی که GPU شما باید در حالت x8 اجرا شود تا کارت M.2 را همزمان اجرا کند.

تا کنون، ما هیچ اطلاعات دقیقی در مورد تاریخ عرضه واقعی هیچ یک از SSD های نسل 5 نداریم. با این حال، سامسونگ اعلام کرده است که SSD های PCIe Gen 5.0 شرکتی خود در سه ماهه دوم سال 2022 عرضه می شوند. اگر درست باشد، می توانیم انتظار داشته باشیم که این SSD ها در اواخر سال 2022 یا احتمالا اوایل سال 2023 وارد بازار شوند.