هر آنچه از ویندوز 11 می دانیم
1400/05/02 - 25590 - 0 -
هر آنچه راجب ویندوز ۱۱ می دانیم

در 24ژوئن ماکروسافت در همایشی نسخه بزرگ و بعدی ویندوز که ویندوز ۱۱ است را معرفی کرد .این سیستم عامل تمرکز بسیاری بر عملکرد و یادگیری ترکیبی دارد. ما با نسخه اولیه این سیستم عامل آشنا شدیم و هر آنچه که می دانیم و همه موارد رسمی اعلام شده را در این مقاله آورده ایم.


زمان عرضه

ماکروسافت تایید کرد که ویندوز11 به صورت یک آپدیت مجانی برای کاربران ویندوز 10      در تعطیلات  2021و اوایل 2022 در دسترس قرار خواهد گرفت . شایعاتی نیز مبنی برانتشار این نسخه در اواخر اکتبر وجود دارد که توسط مستندات اینتل نیز تقویت شده اند.

مایکروسافت امروزه نسخه بتای این ویندوز را در دسترس کاربران برای آزمایش قرار داده و قرار است کامپیوتر ها و لپ تاپ هایی که قرار است امسال عرضه شوند دارای این سیستم عامل می باشند. اگر می خواهید همین حالا نسخه بتا را نصب کنید باید سخت افزار هایی مثل intel 8 th- gen یا ADM Ryzen 2000 یا یک پردازنده جدید به همراه یک کامپیوتر دارای چیپ TPM2.0 داشته باشید. اینها سخت افزار های مورد نیاز برای اجرای ویندوز  11 می باشند . هرچند احتمال دارد این موارد در آینده تغییر کند.


بازطراحی ظاهری تسک بار و منوی استارت

بر اساس شایعاتی ،منوی استارت شناور و تسک بار ، جزو دو عنصر مهم قابل توجه این ویندوز به شمار می آید . آنها طراحی متفاوتی دارند که حس متفاتی به ویندوز خواهند داد. و به جای  live tiles ، شما آیکون های استانداردی دارید که می توانید آنها را در صفحه خود سنجاق (pin ) کنید تا در صورت نیاز با انتخاب انها وارد برنامه مورد نظر خود شوید. ماکروسافت حتی برای بازگرداندن منوی جستجو تغیراتی را در منوی استارت ویندز  11 داده است.

در زیر آیکون های خود ، لیستی از فایلهای پیشنهادی که توسط One drive طراحی شدند یا فایل ها و برنامه هایی را که بیشتر باز می کنید ، وجود دارد . این یکی از بزرگترین تغیراتی است که ماکروسافت در منوی استارتش از زمان معرفی ویندوز 10 انجام داده است. تمام این ویژگی ها توسط Microsoft 365 و   Microsoft s cloudطراحی شده اند. همچنین یکی از ویژگی های دیگر این ویندوز ، قابلیتی به نام  Snap Layouts است که در آن ویندوز کاری را که میکنید سیو کرده و اگر آنرا به صورت نیمه کاره رها کنید یا کامپیوتر را خاموش کنید ، ویندوز آنرا به صرت یک گروه برای دسترسی راحت تر در می آورد تا پروژه شما از بین نرود.


انیمیشن ، صدا و ویجت(widget) های جدید

اینمیشن های ویندز 11 نیز دستخوش تغییر شده اند تا روان تر به نظر برسند و طبیعی تر باشند.این تغییرات در زمان باز کردن منوی استارت یا کوچک کردن پنجره ها  بستن آنها به بهترین وجه دیده می شوند.

همانند ویندوزهای ویستای قدیمی ، در ویندوز 11 بخش جدیدی به نام ابزارک ها یا همان ویجت ها (widgets) ها بازگشته است.عملکرد ویجت ها کمی شبیه ویژگی  new and interests در ویندوز10 می باشد.این ویژگی در تسک بار مواردی مانند آب و هوا ، اخبار برتر ، امتیازات ورزشی ، سهام ها و ..... را نشان می دهد.

این ویجت ها توسط هوش مصنوعی ارائه می شد  به شما اجازه دسترسی و سررستی محتوای آنرا می دهد .شما می توانید موضوعات مورد نیاز خود که میخواهید در آن بروز باشید را در این قسمت قرار دهید و ویجت هارا به هرشکلی که می خواهید مرتب کنید.


فروشگاه(store) جدید ماکروسافت و برنامه های اندروید بر روی ویندوز .

ویژگی بزرگ دیگر در ویندوز11 ، فروشگاه جدید ماکروسافت است که پیشرفت بسیار چشمگیری داشته .شما در ویندوز 11 می توانید برنامه های اندروید را از طریق فروشگاه برنامه آمازون نصب و اجرا کنید.

با این حال نگرانی هایی نیز وجود داشته است . از آنجایی که گوگل امروزه به توسعه دهندگان اجازه می دهد تا از  AndroidApp Bundle استفاده کنند  و دیگر اجازه استفاده از APK  قدیمی را نمی دهد ، بسیاری نگران توانایی اجرا و نصب برنامه های اندروید بر روی ویندوز تاثیر بگذارد.آمازون اخیرااین نگرانی هارا کاهش داده و تایید کرده که android app bundle های جدید نیز پشتیبانی می شوند.

این بدان معناست که برنامه های اندروید بدون نیاز به موبایل  بر روی ویندوز اجرا کنید و آنهارا در تسک بار یا منوی استارت خود سنجاق کنید . ماکروسافت همچنین  Tik Tok  را در ویندوز  11 به نمایش در آورده است ، اما هنز مشخص نیست که این ویژگی چه زمانی به یارانه های شخصی اضافه خواهد شد .اینتل از طریق فناوری Bridge Intel با مایکروسافت در این زمینه همکاری کرده است.

به غیر از برنامه های اندروید در فروشگاه ، ماکروسافت برخی دیگر از به روز رسانی ها در ویندوز را ذکر کرده است.شما می توانید برنامه هایی مثل  Win32,UWP و PWA را در فروشگاه پیدا کنید . همچنین برنامه هایی مانند google chrome،disney + و مجموعه های Adobe Creative Cloud نیز برنامه هایی بودند که ماکروسافت از آنها نام برد.

این شرکت حتی اشاره کرد برنامه های موجود در فروشگاه ماکروسافت می توانند موتور تجارت خاص خود را داشته باشند که در آن توسعه دهندگان می توانند تمام درآمد را بدون اینکه ماکروسافت هزینه خودرا از آن جدا کند ، داشته باشند.


تیمز،برنامه چت جدید

ویندوز 11 دارای یک برنامه چت جدید بنام تیمز است که با استفاده از آن می توانید با کلیک بر روی آیکونی بلافاصله وارد چت یا تماس تصویری شوید .همچنین این برنامه مخطبینی را که اخیرا با آنها ارتباط داشتید یا تماس های تصویری اخیر شما را نشان می دهد.

همچنین گزینه هایی برای شروع یک تماس تصویری یا چت وجود دارد به همراه گزینه ای برای اجرای کامل برنامه و استفاده از تمام کارایی های آن . تیمز به شما امکان ارتباط با افراد دیگر با سیستم عامل متفاوتی را می دهد . به گفته ماکروسافت اگر شخصی که با او چت می کنید از تیمز استفاده نکند می توانید از طریق SMS دو طرفه ارتباط برقرار کنید.

سریع تر و امن تر

اگرچه ماکروسافت مشخصات خاصی را به اشتراک نگذاشته است ولی پیشرفت های عملکردی در ویندوز  11 وجود دارد. این شرکت گفته که آپدیت های ویندوز 40% کوچکتر است و در پس زمینه نصب خواهد شد . همچنین اشاره شده که ویندوز 11 امن ترین ویندوز تا به امروز است. این ویندوز بسیار سریع تر بوده  ویژگی ها و عملکرد بهتری دارد.همچنین طول عمر باتری افزایش پیدا کرده ،چرا که سیستم ویندوز 11 انرژی کمتری مصرف می کند .


بهبود قابلیت تاچ(touch)

در ویندوز  11 تغیراتی در زمینه تجربه تاچ (لمسی ) نیز صورت گرفته است.حالت تبلت در ویندوز 10 اکنون کاملا از بین رفته است و ماکروسافت آرا با ویژگی های دیگری جایگزین کرده است.

این بدان معناست که شما متوجه لمس راحت تر آیکون ها  بوسیله انگشتتان خواهید شد که به همراه انیمیشن بهتر پنجره ها است . کیبورد لمسی نیز بهبود هایی داشته، شما می توانید بوسیله انگشتان صفحه را بالا بکشید و از spacebar به عنوان صفحه لمسی استفاده کنید.

همچنین شما می توانید بوسیله سه یا چهار انگشت برای قابلیت تاچ استفاده کنید تا با بالا و پایین کشیدن آنها پنجره را بزرگتر یا کوچکتر کنید تا به حداقل برسند و بسته شوند . ماکروسافت همچنین مواردی را به حالت تبلت نیز اضافه کرده است.هنگام استفاده از قلم برای ویرایش و طراحی ، احساس لرزش خواهید کرد و صداهای بیشتری را می شنوید.


بهبود تجربه گیمینگ

ماکروسافت آپدیت هایی را برای بازی در ویندوز  11 اعلام کرده که بر روی گرافیک برتر،سرعت باور نکردنی و تعداد زیاد بازی متمرکز شده اند.

در آن HDRخودکار گزاشته شده است که باعث بهبود رنگ ها و ظاهر بازی شده که باعث واقع گرایانه تر شدن آنها می شود. شما یا توسعه دهندگان نیازی به تغییر در آنها ندارید و همه آنها در بازی هایی مانند skyrim به صورت خودکار تنظیم می شوند. همچنین ویژگی direct storage نیز اضافه شده است که همان ویژگی موجود در Xbox series X/Sاست.

بازی ها از کارت گرافیک بارگیری می کنند بدون اینکه پردازنده را تحت فشار قرار دهند.این بدان معناست که زمان لودینگ بازی ها کمتر است و آنها سریعتر بارگذاری می شوند.

و از نظر انتخاب بازی ، ماکروسافت بسیار فرا تر از فروشگاه ماکروسافت می باشد.  Xbox cloud gaming بوسیله آپدیتی برای برنامه Xboxgame app در آخر این سال ، در یندوز 11 قابل اجرا می باشد تا خدماتی مانند Google stadia  و      Apple Arcade را به خود اختصاص دهد.