هوش مصنوعی به کمک هواشناسان می‌آید
1402/09/06 - 2436 - 0 -

پیش‌بینی آب و هوا که اکنون به‌کمک ابررایانه‌های غول‌پیکر و شبیه‌سازی‌های طولانی‌مدت انجام می‌شود، به‌زودی روند جدیدی در پیش خواهدگرفت. گوگل اخیرا اعلام کرده‌است که از یادگیری ماشینی برای پیش‌بینی آب و هوا استفاده می‌کند. این یکی از پروژه‌های آزمایشگاه تحقیقاتی هوش مصنوعی DeepMind این شرکت است. گوگل در ادامه افزود که به کمک این ابزار هوش مصنوعی قرار است برنامه پیش‌بینی آب و هوای ۱۰ روزه را در کمتر از یک دقیقه با دقتی بی‌سابقه ارائه دهد.

هوش مصنوعی در رقابت با مدل‌های سنتی

استیون ایستبروک، استاد علوم کامپیوتر و مدیر دانشکده محیط زیست دانشگاه تورنتو، طی مصاحبه ای گفت: «در سال گذشته پیشرفت فوق‌العاده‌ای حاصل شد.» ایستبروک این طور توضیح داد که: «هوش مصنوعی برای پیش‌بینی آب و هوا به همان روشی عمل می‌کند که در برنامه‌های دیگر مثل ChatGPT دارد.» او همچنین در ادامه افزود: «برنامه GraphCast گوگل از داده‌های آب و هوای چهار دهه گذشته با حجم بالا استفاده می‌کند و با تحلیل روند آب و هوا در گذشته، به سمت پیش‌بینی آن می‌رود. این موضوع تقریبا شبیه همان کاری است که ChatGPT انجام می‌دهد. این چت‌بات هم نمی‌داند دقیقا چه می‌گوید؛ اما پیش‌بینی می‌کند که احتمالا کدام کلمه با توجه به ادبیات استفاده‌شده، بعد از کلمات قبلی قرار می‌گیرد. GraphCast نیز همین شیوه را الگوبرداری می‌کند. درواقع تقلید دقیقی از ابررایانه‌ها انجام می‌دهد و نتایج را با سرعت بیشتری در اختیار کاربران قرار خواهدداد.» طبق تحلیل‌‌های ایستبروک این پروژه می‌تواند با سرعت زیادی به نتیجه برسد. او خاطر نشان کرد که پتانسیل هوش مصنوعی تا حدی بالا است که می‌تواند سیستم‌های آب و هوایی اصلی را زودتر از ابررایانه‌ها تشخیص دهد. مثلا در یک بررسی آزمایشی، GraphCast توانست نه روز قبل طوفان لی به نوا اسکوشیا را پیش‌بینی کند که این شش روز قبل از پیش‌بینی مدل‌های سنتی بود.

این ابزار هوش مصنوعی می‌تواند تمام الگوهایی را که در سیستم سنتی پیش‌بینی آب و هوا استفاده می‌شود، بیاموزد و از آن‌ها با دقت بسیار بالایی استفاده نماید. طبق پیش‌بینی‌های ایستبروک به‌‎زودی سیستم‌های سنتی نیز از این ابزار هوش مصنوعی بهره خواهندبرد و این تحول عظیمی در پیشرفت این حوزه ایجاد خواهدکرد.

آنتونی فارنل، کارشناس هواشناسی گلوبال نیوز، در واکنش به این موضوع گفت که از پتانسیل هوش مصنوعی در پیش‌بینی آب و هوا هیجان زده‌است و شنیده‌است که این مدل می‌تواند مدل‌های عددی معمولی را شکست دهد. با این حال او نگران جایگزینی متخصصان هواشناسی با یک ربات نیست؛ زیرا به گفته او، همیشه به فردی نیاز است که به مردم توضیح دهد چه اتفاقی قرار است بیفتد.