مقایسه دو تا از بهترین گوشی های سال در تست دوربین
1402/09/08 - 4701 - 0 - نوترونیک

اپل و سامسونگ شاید نبرد نهایی در گوشی های هوشمند باشد و آیفون 15 پرو مکس و گلکسی اس 23 اولترا برترین دستگاه های این دو برند هستند. اگر یکی را می‌خواهید، ممکن است به دیگری هم نگاه کرده باشید، و حتی اگر نه، چه کسی نمی‌خواهد نبرد سخت دوربین بین این دو سنگین‌وزن را ببیند؟ 

دوربین Apple iPhone 15 Pro Max را در کنار Samsung Galaxy S23 Ultra آزمایش می کنیم تا ببینیم کدام یک پیروز می شود.

معرفی دوربین ها

     

این دو تا از بهترین و گران‌ترین گوشی‌های هوشمندی هستند که می‌توانید در حال حاضر بخرید، با صفحه‌نمایش عظیم و سریع‌ترین پردازنده‌ها، اما دوربین‌ها کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند. آیفون 15 پرو مکس دارای یک دوربین اصلی 48 مگاپیکسلی با لرزشگیر اپتیکال، یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید عریض با میدان دید 120 درجه و یک جفت دوربین تله فوتو 12 مگاپیکسلی است که زوم اپتیکال 2 و 5 برابری را ارائه می دهد. دوربین اصلی را می توان برای عکاسی در 24 میلی متر، 28 میلی متر و 35 میلی متر استفاده کرد که انعطاف پذیری بیشتری را به همراه دارد، به علاوه حالت 48 مگاپیکسلی با وضوح کامل وجود دارد. من اینها را روی Galaxy S23 Ultra تست نکرده ام. در جلو یک دوربین 12 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و لرزشگیر تصویر قرار دارد. ویدئو بخشی از تست نیست، اما نمونه هایی از توانایی آن را در این مقاله داریم. به علاوه یک آزمایش عمیق از عملکرد ویدیویی Galaxy S23 Ultra در اینجا وجود دارد.

     

به سراغ گلکسی اس 23 اولترا برویم، این دوربین دارای یک دوربین اصلی 200 مگاپیکسلی (که به طور پیش فرض 12 مگاپیکسلی فیلمبرداری می کند، کمتر از دوربین پیش فرض 24 مگاپیکسلی آیفون 15 پرو مکس)، یک دوربین 12 مگاپیکسلی با زاویه دید وسیع 12 درجه، و یک جفت دوربین تله فوتو 10 مگاپیکسلی برای زوم اپتیکال 3 برابر و 10 برابر. لرزشگیر اپتیکال تصویر همراه با فوکوس خودکار لیزری روی آنبورد است. دوربین سلفی جلو 12 مگاپیکسلی است. عکس‌های این تست در روزهای مختلف، همه در حالت خودکار گرفته شده‌اند. اندازه آنها برای مشاهده آسانتر آنلاین تغییر یافته است.

دوربین اصلی

آیفون 15 پرو مکس و گلکسی اس 23 اولترا اغلب می توانند عکس های بسیار متفاوتی بگیرند و من در اینجا چند مورد را برجسته می کنم. تشخیص یک دوربین اصلی به عنوان بهتر از دیگری در بسیاری از موقعیت ها بسیار دشوار است، زیرا نتایج فقط برداشتی متفاوت از یک صحنه با همان سطح کیفیت و جزئیات بالا است. با این حال، در شرایط خاص، مانند زمانی که از نزدیک می شوید، تفاوت های قابل توجهی بین آنها وجود دارد.     

     

به سبد سبزیجات نگاه کنید، جایی که آیفون 15 پرو مکس جزئیات و بافت بسیار بیشتری را نشان می دهد و گلکسی اس 23 اولترا تصویر را صاف می کند. مسلماً فوکوس کمی واضح‌تر دارد، اما فقدان بافت ظاهری مصنوعی به آن می‌دهد که از نظر بصری چندان دلپذیر نیست. تراز سفیدی آیفون 15 پرو مکس نیز دقیق تر است.

     

وقتی از برگ عکس گرفتم، هر دو گوشی حالت "ماکرو" را فعال کردند و فوکوس بهتر بر روی اشیاء نزدیک را ممکن ساخت. حالت آیفون 15 پرو مکس می‌تواند هر عمقی را از عکس‌ها بگیرد، اما اینجا مهم نیست. در عوض، به تفاوت رنگ و جزئیات نگاه کنید. عکس S23 Ultra پر جنب و جوش و واضح است، در حالی که عکس آیفون ضعیف و فوکوس ضعیف است. S23 Ultra ماهیت صحنه را بسیار جذاب تر به تصویر می کشد.

     

عکس بعدی در اوایل صبح زمانی که خورشید پاییزی در آسمان پایین بود گرفته شد و هر دو برداشت متفاوتی از محیط زیست دارند. آیفون گرم‌تر و طبیعی‌تر است و آبی را در آسمان به تصویر می‌کشد که S23 Ultra آن را کمی از دست داده بود. در عکس S23 Ultra نویز بیشتری وجود دارد و همچنین برخی از جلوه های رنگین کمان عجیب در آب وجود دارد، در حالی که درختان بیش از حد پردازش شده اند. عکس آیفون طبیعی است و اگرچه نویز قابل مشاهده است، تصویر بیش از حد واضح نشده است.

     

در نهایت عکس خودرو بیشتر تفاوت های عمده دو دوربین اصلی را نشان می دهد. رنگ‌های پر جنب و جوش و پر جنب و جوش گلکسی اس 23 اولترا با رنگ‌های طبیعی و گاهی اوقات کمی خاموش آیفون بازی می‌کنند، اما دوربین اپل با ظاهر واضح‌تر و کمتر پردازش‌شده‌اش مقابله می‌کند. هر دو عکس خوبی هستند، اما آیفون 15 پرو مکس اینجا بیشتر با سلیقه من مطابقت دارد. با این حال، هنگامی که به حالت ماکرو تغییر می کند، Galaxy S23 Ultra هر بار آن را شکست می دهد. در مجموع در این رده قرعه کشی خواهد بود، اما سلیقه شخصی به این معنی است که شما ممکن است ظاهر یکی را بر دیگری ترجیح دهید.

دوربین با زاویه دید عریض

     

بسیاری از ویژگی‌های دوربین اصلی به دوربین زاویه باز منتقل می‌شوند، اما اثر کمی تغییر می‌کند. سطوح نوردهی آیفون 15 پرو مکس همیشه کاملاً مناسب نیست و رنگ طبیعی آن همیشه در اینجا دلپذیر نیست. در مقابل، لحن پر جنب و جوش و سطوح نوردهی تهاجمی Galaxy S23 Ultra تصاویر را هیجان انگیزتر می کند. در جایی که می تواند در دوربین اصلی بی نظیر باشد، هنگام عکاسی با زاویه باز بهتر عمل می کند.

     

S23 Ultra در عکس کلیسا برتری دارد، اما پرشور بودن آن در مورد رنگ‌های RGB تصویر دوم را خراب می‌کند و لمس ملایم‌تر iPhone 15 Pro Max صحنه را بهتر ثبت می‌کند. هوا واقعاً سرد بود و آیفون این را بهتر انجام می‌دهد و نوردهی و تعادل رنگ سفید نیز ابرهای آسمان را به طور مؤثرتری نشان می‌دهد.

     

عکس نهایی در اینجا نشان می دهد که چرا قضاوت در این مقوله نیز دشوار است. عکس Galaxy S23 Ultra در یک نگاه از نظر بصری جالب‌تر است، اما وقتی از نزدیک نگاه می‌کنید، نویز زیادی در ابرها و آب وجود دارد که عکس‌های واضح و جذاب را خراب می‌کند. عکس آیفون به هیچ وجه واضح نیست و از نویز رنج می برد، اما نه به اندازه عکس S23 Ultra. این ایده آل نیست، اما این باید یک تساوی دیگر باشد، زیرا هیچ کدام به طور مداوم از دیگری جلو نمی افتند.

دوربین های تله فوتو

     

مقایسه مستقیم در دسته تله فوتو ما امکان پذیر نیست، زیرا هر دو دوربین سطوح مختلفی از زوم اپتیکال را ارائه می دهند. ما با یک جفت گالری شروع می کنیم که تفاوت بین قابلیت زوم اپتیکال هر دو دوربین را نشان می دهد. در بالا، گالری عکس‌های 1x، 2x و 5x آیفون 15 پرو مکس و عکس‌های 1x، 3x و 10x Galaxy S23 Ultra را نشان می‌دهد که به شما امکان می‌دهد تفاوت‌های نزدیک شدن به یک شی را درک کنید.

     

در مرحله بعد، بیایید به حالت های جداگانه نگاه کنیم، از زوم اپتیکال 10 برابری گلکسی اس 23 اولترا در مقابل زوم دیجیتال 10 برابری که با آیفون 15 پرو مکس گرفته شده است. جای تعجب نیست که S23 Ultra برنده شود و عکسی واضح تر و دقیق تر از آیفون بگیرد. با این حال، تصویر دیجیتال 10x آیفون یک فاجعه نیست و جدا از زمانی که در کنار تصویر درخشان S23 Ultra قرار می گیرد، همچنان قابل قبول است.

     

چه اتفاقی می‌افتد وقتی نقش‌ها را عوض می‌کنیم و S23 Ultra را مجبور می‌کنیم که یک عکس با زوم دیجیتال 5 برابری در کنار اپتیکال 5 برابری آیفون بگیرد؟ نتایج در بالا آمده است. هیچکدام کیفیت فوق العاده ای ندارند و حالت 5x گلکسی اس 23 اولترا به قدری به اپتیکال 5 برابر آیفون نزدیک می شود که برای بسیاری از افرادی که به سمت اس 23 اولترا متمایل می شوند، اذیت نمی شود. رنگ‌های آیفون واقعی‌تر هستند، اما از آنجایی که S23 Ultra آنقدر جزئیات یا وضوح عکس را از بین نمی‌برد، قابل بخشش و با ویرایش است.

     

در عکس آخر، دوربین های 2x و 3x را مقایسه کردم و مجبور شدم برای جبران سطوح مختلف زوم، کمی موقعیت را تغییر دهم، بنابراین تفاوت چندانی در ترکیب بندی وجود ندارد. این یک پیروزی دیگر برای Galaxy S23 Ultra است که هیچ نویز عکس آیفون را ندارد، تراز سفیدی بهتری دارد و فوکوس بسیار واضح‌تری دارد. S23 Ultra به راحتی در این رده برنده شده است.

حالت شب

     

عکس‌های شبانه آیفون 15 پرو مکس معمولاً نسبت به S23 Ultra دارای نویز کمتر و متعادل‌تر هستند. با این حال، گاهی اوقات، تلفن سامسونگ می‌تواند عکسی در فضایی بگیرد که فراتر از توانایی آن به نظر می‌رسد. تصویر بالا نشان می‌دهد که آسمان کمتر آبی است، چراغ‌ها کمتر خاموش شده‌اند، و بر روی بنای سنگی آیفون به مراتب صاف‌تر استhttp://www.notronik.com. همچنین به اندازه عکس S23 Ultra روشن نیست و فضای بیشتری را ارائه می دهد.

     

نبرد دوربین بین اپل آیفون 15 پرو مکس و سامسونگ گلکسی اس 23 اولترا یک تساوی است که هر دو در یک دسته برنده شدند و در سه دسته دیگر به تساوی رسیدند. جالب اینجاست که این دو دوربین عکس‌های متفاوتی گرفته‌اند که نتیجه آن برداشت متفاوتی از صحنه است. با این حال، از آنجایی که هر دو از نظر فنی بسیار موفق بودند، "برنده" بیشتر در مورد ترجیحات شخصی خواهد بود. با این حال، دوربین تله‌فوتوی درخشان سامسونگ، برنده ی فوق العاده بود و به راحتی آیفون 15 پرو مکس را شکست داد – حتی توانست در هنگام عکاسی دیجیتال، به زوم اپتیکال اپل نزدیک شود. اگر دوست دارید آزمایش کنید، دوربین تله فوتو S23 Ultra به شما امکان می دهد واقعا خلاق باشید و دلیلی واقعی برای انتخاب آن نسبت به آیفون است. با این حال، Galaxy S23 Ultra در نور کم چندان موفق نیست و پیشرفت‌های نرم‌افزاری اپل در مقایسه با آن، بیشتر تصاویر گرفته شده در تاریکی را بسیار بهبود می‌بخشد.

اگر در مورد ترجیح شخصی است، پس از گرفتن بیش از 100 عکس با هر دو دوربین، ترجیح شخصی من چیست؟ این یک انتخاب فوق العاده سخت است. دوربین آیفون 15 پرو مکس عکس هایی می گیرد که به نظر من از نظر بصری جذاب تر از آیفون 14 پرو هستند و من عاشق لحن طبیعی کلی آن هستم. با این حال، دوربین تله فوتو S23 Ultra به سادگی بی همتا است. اگر مجبور می شدم فقط از یک دوربین استفاده کنم، احتمالاً به همین دلیل آن گلکسی اس 23 اولترا بود، اما وقتی از تله فوتو استفاده نمی کردم واقعاً دلم برای آیفون 15 پرو مکس تنگ می شد.