توصیه‌های ناسا برای تماشای آسمان در ماه دسامبر شامل بارش شهابی است
1402/09/13 - 3659 - 0 - نوترونیک

تصویر جدیدی از مدارگرد ناسا نمایی غیرمعمول از مریخ را نشان می دهد که افق سیاره را با ابرها به تصویر می کشد. این شبیه به انواع نماهایی از زمین است که فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی دریافت می‌کنند و نشان می‌دهد که اگر مریخ از نقطه‌نظری مشابه دیده شود، چه شکلی خواهد بود.

این تصویر توسط فضاپیمای مریخ اودیسه ناسا گرفته شده است که از سال 2001 به دور این سیاره می چرخد. در بیش از 20 سال فعالیت خود، مدارگرد اکتشافات کلیدی، از جمله برخی از اولین شناسایی یخ های زیرسطحی در این سیاره را انجام داد. همچنین یک نقشه جهانی از سطح سیاره با استفاده از سیستم تصویربرداری گسیل حرارتی (THEMIS) خود ایجاد کرده است.

     

این منظره غیرعادی از افق مریخ توسط مدارگرد Odyssey ناسا با استفاده از دوربین THEMIS از طریق عملیاتی که مهندسین سه ماه طول کشید تا برنامه ریزی کنند، ثبت شد. این تصویر از حدود 250 مایلی بالای سطح مریخ گرفته شده است - تقریباً همان ارتفاعی که ایستگاه فضایی بین المللی در مدار زمین می چرخد. NASA/JPL-Caltech/ASU

جاناتون هیل از دانشگاه ایالتی آریزونا، رهبری عملیات دوربین THEMIS Odyssey در بیانیه‌ای گفت: «اگر فضانوردانی در مدار مریخ بودند، این چشم‌اندازی است که آن‌ها داشتند. "هیچ فضاپیمای مریخ تا کنون چنین دیدی نداشته است."

ابزار THEMIS همان ابزاری است که برای ثبت این تصویر از حدود 250 مایلی بالای سطح سیاره استفاده شده است. این فضاپیما مجموعه‌ای از 10 عکس گرفت که افق سیاره را از زیر لایه ابر نشان می‌دهد، که موفقیتی دشوار بود که برای رسیدن به آن ماه‌ها برنامه‌ریزی طول کشید. یک چالش بزرگ برای ثبت این تصویر، برخورد با دوربین THEMIS بود که به فضاپیما متصل است و مستقیماً به سمت سطح پایین می رود.

جفری پلات، دانشمند پروژه Odyssey در آزمایشگاه رانش جت ناسا گفت: «من آن را به عنوان مشاهده یک مقطع، یک برش از جو فکر می کنم. "جزئیات زیادی وجود دارد که نمی توانید از بالا ببینید، به این ترتیب THEMIS به طور معمول این اندازه گیری ها را انجام می دهد."

برای گرفتن نمای بهتر از جوی که شامل لایه‌هایی از ابر و غبار بود، کل فضاپیما باید به سمت خود بغلتد در حالی که همچنان صفحات خورشیدی خود را به سمت خورشید نگه می‌داشت. برای قرار گرفتن در موقعیت مناسب، آنتن ارتباطی فضاپیما باید به دور از زمین قرار می گرفت، بنابراین گروه در طول مانور با سفینه ارتباط نداشتند.