رایج ترین مشکلات مادربرد و نحوه رفع آنها
1402/09/21 - 4167 - 0 - نوترونیک

مادربرد کامپیوتر شما یک جزء حیاتی است که نقش مهمی در سایر اجزایی که می توانید و نمی توانید نصب کنید ایفا می کند. با این حال، وجود انگشتان دیجیتالی آنها در تعداد زیادی پای، عیب یابی مادربردها را بسیار دشوار می کند. مادربرد هست یا قطعاتش؟ همانطور که یک CPU معیوب می تواند کامپیوتر شما را از بوت شدن باز دارد، مشکل مادربرد نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند. خرابی GPU ممکن است به دلیل مشکل مادربرد نیز باشد. خوشبختانه، رفع برخی از رایج ترین مشکلات مادربرد نسبتاً آسان است. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

     

UEFI/BIOS خود را بازنشانی کنید

غیر معمول نیست که تنظیمات BIOS، به ویژه اورکلاک و تغییرات استاندارد، باعث ایجاد مشکل در رایانه شما شود. اگر چیزها را بیش از حد فشار دهید، تنظیمی را روشن کنید که سخت افزار شما با آن سازگار نیست، یا چیز مهمی را غیرفعال کنید، می توانید متوجه شوید که سیستم شما ناپایدار است، از صفحه خودآزمایی روشن (POST) عبور نمی کند، یا اصلا روشن نمیشه

ساده ترین و سریع ترین راه حل برای این مشکل و انبوهی از مشکلات مادربرد، ریست کردن بایوس است.

برخی از مادربردها دارای دکمه های تنظیم مجدد بایوس در پنل ورودی/خروجی عقب یا خود مادربرد هستند. اگر می‌توانید وارد بایوس شوید (در اینجا نحوه دسترسی به بایوس توضیح داده شده است)، می‌توانید از دستور بازنشانی (معمولاً F5) برای بازنشانی بایوس به تنظیمات پیش‌فرض کارخانه استفاده کنید.

با این حال، اگر نمی توانید هیچ یک از موارد بالا را انجام دهید، همیشه می توانید آن را به روش قدیمی و دستی انجام دهید. کامپیوتر را خاموش کنید و پنل کناری را بردارید. کابل برق را جدا کرده و باتری دیسکی کوچک و دایره ای شکل را روی مادربرد پیدا کنید. با احتیاط آن را بردارید، سپس دکمه پاور را روی رایانه شخصی خود به مدت 30 ثانیه فشار دهید و نگه دارید. با این کار، انرژی باقیمانده از مادربرد تخلیه می‌شود و تنظیمات آن بدون پشتیبان‌گیری از باتری، به حالت پیش‌فرض بازنشانی می‌شود.

اکنون می توانید باتری را دوباره نصب کنید، کابل ها را دوباره وصل کنید و سیستم را روشن کنید تا ببینید آیا مشکل مادربرد شما برطرف شده است یا خیر.

     

پاور رو چک کردی؟

اگر سیستم شما به هیچ وجه روشن نمی شود، بررسی کابل های برق ضروری است. مادربردهای مدرن معمولاً به چندین کابل برق نیاز دارند و فراموش کردن تنها یکی از آنها به این معنی است که رایانه شما اصلاً روشن نمی شود. یک کانکتور اصلی 20 تا 24 پین و یک کانکتور دوم چهار یا هشت پین وجود دارد که توسط سوکت پردازنده پنهان شده است. حتی برخی از رایانه های شخصی یک کابل چهار یا هشت پین ثانویه نیز دارند.

بررسی کنید که تمام کابل‌های مورد نیاز را به برق وصل کرده‌اید و کاملاً روی آن‌ها قرار گرفته‌اند و به درستی با کابل‌های منبع تغذیه مناسب مطابقت داشته باشند. اگر شک دارید، آنها را از برق بکشید و دوباره وصل کنید.

     

آیا قطعات به درستی نصب شده اند؟

اگر قطعات به درستی نصب نشوند، می‌توانند باعث اختلال در عملکرد مادربرد شوند که در بهترین حالت منجر به سیستمی ناپایدار و در بدترین حالت حتی بوت نمی‌شود. رم، کارت‌های گرافیک، خود CPU و هر کارت افزودنی که دارید، در صورت عدم نصب صحیح می‌توانند باعث بروز این مشکلات شوند، بنابراین اگر فکر می‌کنید ممکن است مشکل سخت‌افزاری داشته باشید، ایده خوبی است که آنها را بررسی کنید.

اگر می‌توانید کارت گرافیک خود را بررسی کنید، اما معمولاً نصب مجدد آن آسان‌تر است. کابل های برق را بردارید، سپس پیچ براکت PCI آن را بردارید، براکت نگهدارنده را نزدیک انتهای شکاف PCIexpress فشار دهید و سپس کارت را بردارید. آن را با احتیاط به داخل شکاف فشار دهید تا دوباره در جای خود قرار گیرد و مطمئن شوید که صدای کلیک براکت را می شنوید که قبل از پیچاندن دوباره آن را به داخل آن درگیر کنید.

اسلات رم دارای دو بال پلاستیکی است که باید روی دو طرف هر یک از حافظه ها بچسبد. اینها باید به صورت عمودی در 90 درجه از سطح مادربرد بایستند و به طور ایمن در اطراف زبانه‌های موجود در هر طرف حافظه‌های رم قرار بگیرند. اگر یک یا هر دو بال کمی کج باشد، رم به درستی نصب نشده است.

نصب صحیح یک پردازنده بسیار دشوارتر است، اما ارزش بررسی این را دارد که آیا واقعاً دچار مشکل شده اید یا خیر. پین ها و اسلات روی پردازنده و مادربرد باید به درستی ردیف شوند. پس از وارد کردن، پردازنده باید صاف روی سطح سوکت قرار گیرد. هیت سینک پردازنده نیز باید محکم بچسبد. برای راهنمایی بیشتر در مورد نصب یا نصب مجدد یک پردازنده، راهنمای ما را در مورد نحوه نصب CPU اینتل و نحوه نصب CPU AMD بررسی کنید.

     

آیا چیزی کوتاه شده است؟

مادربردها پر از خازن ها و اتصالات لحیم شده هستند که داده ها و برق را از یک قسمت برد به قسمت دیگر هدایت می کنند. همانطور که ممکن است متوجه شده باشید، مادربرد توسط یک سری از پایه های پیچی که حدود یک چهارم اینچ ضخامت دارند، از بدنه رایانه شخصی خارج می شود. اینها به این دلیل وجود دارند که مادربرد در صورت تماس با سایر اجزای فلزی ممکن است کوتاه شود، که می تواند باعث خرابی سیستم یا حتی آسیب به اجزای آن شود.

     

مادربردی که دچار کوتاهی می شود ممکن است راه اندازی شود و بلافاصله دوباره خاموش شود، یا ممکن است بوت شود، اما سپس به طور تصادفی از کار بیفتد. نحوه نصب مادربرد خود را بررسی کنید. بررسی کنید که از پایه‌هایی استفاده کرده‌اید که مادربرد را از تماس با کیس جلوگیری می‌کند و مطمئن شوید که قسمت‌های پشتیبانی نشده مادربرد به سمت داخل کیس خم نشده است. همچنین، بررسی کنید که تمام سیم‌های داخلی به‌خوبی با پوشش بیرونی لاستیکی یا پلاستیکی پوشانده شده باشند. اگر هنوز مطمئن نیستید که چیزی کوتاه شده است، کل رایانه شخصی را از کیس جدا کرده و آن را روی میز خود با تمام اجزای جدا از هم بازسازی کنید تا بتوانید به راحتی تشخیص دهید که در کجا کوتاه است.

     

اتصالات پنل جلویی را بررسی کنید

دکمه پاور روی کیس کامپیوتر از طریق یک سیم نازک و دو پین به مادربرد وصل می شود، همراه با سایر کانکتورهای پنل جلویی مانند دکمه های راه اندازی مجدد، چراغ های LED پاور و چراغ های فعالیت هارد دیسک. بدون این اتصال مهم اما آسان از دست دادن، کامپیوتر شما راه اندازی نمی شود. این به این دلیل است که اگر زمانی که سیم به پین ​​های مناسب روی مادربرد شما وصل نیست، دکمه پاور را فشار دهید، هرگز این فرمان را دریافت نمی کند. سیم‌ها را از پنل جلویی به مادربرد خود دنبال کنید و مطمئن شوید که کانکتورهای دکمه پاور (که گاهی با علامت + و -) به درستی وصل شده‌اند. اگر شک دارید، همه آن‌ها را بردارید و فقط مطمئن شوید که دکمه‌های پاور در جای خود قرار دارند، قبل از اینکه بقیه را دوباره وصل کنید.

     

سعی کنید UEFI/BIOS/Firmware خود را به روز کنید

رابط میان‌افزار توسعه‌پذیر یکپارچه (UEFI) و سیستم ورودی/خروجی اولیه (BIOS) میان‌افزار رایانه شخصی شما را به سیستم عامل آن متصل می‌کند. اگر با CPU یا مؤلفه دیگری که نصب کرده‌اید سازگار نباشد، روشن نمی‌شود. آخرین به‌روزرسانی‌های UEFI/BIOS معمولاً پایداری را بهبود می‌بخشند و ویژگی‌هایی را اضافه می‌کنند، اما می‌توانند سازگاری را نیز بهبود بخشند، بنابراین اگر با مشکل مادربرد مواجه هستید، به‌روزرسانی سیستم عامل مادربرد می‌تواند راه‌حل باشد.

ابتدا، هر سخت افزاری را که نصب کرده اید که باعث این مشکل شده است، حذف نصب کنید تا بتوانید دوباره سیستم را به حالت کار برگردانید. از طرف دیگر، برخی از شرکت‌ها، مانند AMD، برنامه‌های وام تراشه‌هایی دارند که می‌توانند به شما کمک کنند تا دوباره کار کنید. وقتی دوباره یک سیستم کار کردید، آخرین سیستم عامل مادربرد را از وب سایت سازنده خود دانلود کنید. فایل ها را روی یک درایو USB کپی کنید، سپس سیستم خود را راه اندازی مجدد کنید. در UEFI خود به دنبال ابزاری بگردید که می تواند BIOS را به روز کند، که اغلب در بخش ابزارها قرار دارد، اگرچه این مورد بر اساس سازنده متفاوت است. دستورالعمل های روی صفحه را برای به روز رسانی سیستم عامل دنبال کنید، مشکل شما باید حل شود. برای راهنمایی های بیشتر، راهنمای ما در مورد نحوه به روز رسانی بایوس خود را دنبال کنید.

توجه: از راه‌اندازی مجدد، خاموش کردن یا هر گونه دخالتی در فرآیند به‌روزرسانی سیستم‌افزار خودداری کنید، زیرا انجام این کار باعث می‌شود رایانه شما برای همیشه از کار بیفتد.

مادربرد خود را تعویض کنید

اگر هیچ یک از موارد بالا به شما در حل مشکل کمک نکرده است و هنوز مطمئن هستید که مادربرد مقصر است، ممکن است زمان تعویض آن فرا رسیده باشد.