مدل هوش مصنوعی GPT-4
1402/09/21 - 2959 - 0 -

GPT-4 که در تاریخ ۱۴ مارس ۲۰۲۳ (۲۳ اسفند ۱۴۰۱) معرفی شد، جدیدترین چت بات هوش مصنوعی اوپن اِی.آی (OpenAI) است و درحقیقت نسل بعدی 5.GPT 3 محسوب می‌شود؛ مدلی که برای ساخت چت بات هوش مصنوعی Chat-GPT مورد استفاده قرار گرفته است.

ChatGPT می‌تواند برای مقاله‌نویسی و ایمن‌نویسی به شما کمک کند و حتی می‌تواند به برخی از سؤالات کاربران پاسخ دهد و به‌عنوان موتور جستجو نیز استفاده شود. متن‌هایی که این AI Chatbot ایجاد می‌کند، شبیه به متن‌هایی است که انسان می‌نویسد. این چت بات AI به‌قدری در نوشتن مقاله موفق عمل می‌کند که باعث ایجاد نگرانی‌هایی در مورد تقلب در مقاله‌نویسی و تولید محتوای متنی شده است و برخی از کارشناسان معتقدند استفاده از این ابزار می‌تواند زمینه‌ساز دزدی ادبی شود.

حتی استفاده از آن در بسیاری از مدارس دانشگاه‌ها و مجلات علمی ممنوع شده است. این چت بات هوش مصنوعی توانایی بازیابی اطلاعات را نیز دارد و کاربران می‌توانند از آن به‌عنوان ابزاری برای دستیابی به یک سری از اطلاعات استفاده کنند. در ضمن این سیستم AI می‌تواند به‌عنوان چت بات‌های متداول نیز استفاده شود و می‌توان آن را در پیام‌رسان‌هایی مانند تلگرام برای پاسخ به سؤالات نیز به کار گرفت. ChatGPT حتی برای قضاوت نیز استفاده شده و یک قاضی برای صدور حکم از آن کمک گرفته است.

GPT-4 علاوه بر اینکه قادر به تجزیه‌وتحلیل متن است و تمام توانایی‌های GPT 3.5 را دارد، به دلیل بهره‌مندی از فناوری بینایی کامپیوتری می‌تواند برای آنالیز و فهم تصاویر نیز استفاده شود. این چت بات AI درحقیقت یک مدل چندوجهی بزرگ است که کاربران می‌توانند پس از واردکردن تصاویر یا نقاشی‌ها در آن، اطلاعاتی را از آنها به دست آورند.

به‌عنوان مثال در دموی معرفی GPT-4 شرکت Open AI برای آزمایش عملکرد این ابزار هوش مصنوعی خود، تصویری از تعداد زیادی بادکنک متصل‌شده به یک سندان در آن بارگذاری شده است و از چت بات پرسیده می‌شود اگر نخ بادکنک‌ها از سندان جدا شود، چه اتفاقی خواهد افتاد. این ابزار هم در پاسخ می‌گوید، در صورت انجام این کار بادکنک‌ها به هوا خواهند رفت.

البته GPT-4 مانند DALL-E که یکی دیگر از سیستم‌های هوش مصنوعی AI Open است، توانایی ایجاد عکس را ندارد، اما توانایی‌های آن در زمینه بهره‌مندی از قابلیت‌های فناوری بینایی کامپیوتری و آنالیز تصاویر واقعاً شگفت‌انگیز است. در آزمایش دیگری یک تصویر در این ابزار AI بارگذاری و از آنان خواسته شد با استفاده از کدهای HTML و جاوا اسکریپت، یک صفحه وب براساس تصویر ایجاد کند. GPT-4 برای انجام این کار پس از اسکن‌کردن تصویر، محتوای آن را به دستورالعمل‌های متنی تبدیل و سپس دستورالعمل‌های متنی را به کدهای کامپیوتری تبدیل و درنهایت یک صفحه وب تعامل‌پذیری ایجاد کرد که حتی دکمه‌های آن نیز کار می‌کردند

GPT-4 می‌تواند در هنگام متن‌نویسی ۲۵۰۰۰ کلمه ایجاد کند که ۸ برابر توانایی Chat-GPT در این زمینه است. طبق گفته Open AI این سیستم AI می‌تواند در زمینه آهنگسازی، فیلم‌نامه‌نویسی یا یادگیری سبک نگارش یک فرد خاص نیز به انسان کمک کند. عملکرد این چت بات حتی در آزمون AP (آزمون ورودی دانشگاه‌های آمریکا)، آزمون GRE (آزمون ادامه تحصیل در آمریکا و کانادا) و آزمون وکالت نیز بررسی شده و نتایج قابل‌قبول بوده‌اند.

Open AI مدعی است عملکرد GPT-4 در سطح عملکرد انسان است؛ اما هنوز در بسیاری از موارد نمی‌تواند مانند انسان عمل کند. یکی از نگرانی‌های مرتبط با استفاده از چت بات‌های هوش مصنوعی برای ارائه اطلاعات به انسان، ارائه اطلاعات ممنوع به کاربران توسط این ابزار است؛ اما در صورت استفاده از GPT-4، میزان ارائه چنین اطلاعاتی احتمالاً تا ۸۲ درصد کاهش می‌یابد و عملکرد آن در مقایسه با GPT 3.5 برای ارائه پاسخ به کاربران، ۴۰ درصد بهبود یافته است. یکی دیگر از بهبودهای قابل توجه GPT-4 نسبت به GPT 3.5، قابل استفاده بودن آن با زبان‌های بیشتر است.

 GPT-4 برای تجزیه‌وتحلیل اطلاعات از روشی استفاده می‌کنند که با تقلید از سیستم شناختی انسان ایجاد شده و تنها اطلاعاتی را آنالیز می‌کند که در مقایسه با سایر اطلاعات به موضوع درخواست شده توسط کاربر مرتبط‌تر هستند. این ویژگی باعث شده دقت آن نسبت به GPT 3.5 افزایش و زمان مورد نیاز برای آموزش آن کاهش یابد. در ضمن GPT-4 نسبت به GPT 3.5 پاسخ‌های روان‌تری می‌دهد و به نظر می‌رسد کمک گرفتن از آن برای انجام برخی از وظایف راحت‌تر است.

Open AI از GPT-4 برای بهبود عملکرد Chat-GPT نیز استفاده کرده است. Chat-GPT به لطف برخورداری از GPT-4 در زمینه تفسیر متون عملکرد بهتری پیدا کرده و می‌تواند پاسخ‌های پیچیده‌تری ارائه دهد. بنابراین از این پس می‌تواند نثرهای پیچیده‌تری ایجاد کند؛ البته برای بهره‌مندی از قابلیت‌های جدیدترین چت بات هوش مصنوعی Open AI باید از نسخه پولی Chat-GPT یعنی ChatGPT Plus با اشتراک ماهیانه ۲۰ دلار استفاده کنید و در حال حاضر استفاده از آن به‌صورت رایگان امکان‌پذیر نیست.

 GPT-4 نیز مانند GPT 3.5 محدودیت‌هایی دارد و هنوز نمی‌توان به‌طور کامل به آن اعتماد کرد؛ بنابراین می‌توان گفت Open AI هنوز نتوانسته یک چت بات AI بدون نقص ایجاد کند و با انتشار GPT-4 تنها توانسته عملکرد چت بات هوش مصنوعی خود را به میزان قابل توجهی بهبود دهد. در کل GPT-4 شایسته عنوان قوی‌ ترین هوش مصنوعی است و می‌توان آن را یک موتور خلاقیت نامید. توسعه‌دهندگان نرم‌افزار می‌توانند این چت بات AI را در اپلیکیشن‌های خود ادغام و آنها را هوشمندتر و کارآمدتر کنند.