از رویا تا واقعیت تاکسی های پرنده
1402/09/29 - 2584 - 0 -

تاکسی های هوایی برای نخستین بار بر فراز آسمان ها به پرواز در خواهند آمد ، رویایی که چندان دور نخواهد بود.

اگر شما هم دوست دارید تا با تاکسی های هوایی و پیشینه آن ها آشنا شوید ، لطفا با ما همراه شوید،ما در این مقاله سعی داریم شما را با تاکسی هوایی یا همان ایر تاکسی آشنا کنیم.

        پیشینه تاکسی هوایی ( Air Taxi )

در ابتدای عنوان شدن این ایده، منظور از تاکسی هوایی، خودروهای بودند که با ظرفیت بسیار کم (۱ یا نهایتا ۲ نفر) برای جابجایی سریعتر مسافرین در محدوده شهری قادر بودند پرواز کنند .

اما در حال حاضر تاکسی های هوایی ،هواپیماهایی سبک یا حتی فوق سبک بوده که ظرفیتی شبیه به ظرفیت تاکسی یا اتوبوس دارند ، که برای جابجایی مسافران در مسیرهایی کوتاه بین شهری از آنها استفاده می شود.

اصطلاح تاکسی هوایی((Air Taxi برای هواپیماهایی به کار برده می شود که مسافران زمانی برای معطل شدن و انتظار کشیدن طبق برنامه پروازی برای رسیدن به مقصد را ندارند و سعی می کنند با گرفتن این تاکسی های پرنده زودتر به مقصد مورد نظر خود برسند.

در واقع میتوان گفت تاکسی هوایی یک اصطلاح است که بیشتر برای هواپیماهای دربستی از آن استفاده می شود.

بعنوان یکی از مهم ترین مزایای این تاکسی های هوایی میتوان به صرفه جویی در زمان برای مسیرهای طولانی اشاره کرد.

با استفاده از تاکسی های هوایی در شهرهای با ترافیک کم هم قابلیت اجرایی داشته و قطعا رونق اقتصادی را برای آنها به همراه خواهد داشت.

با نگاه دقیق به تاکسی های هوایی اینگونه به نظر میرسد که تاکسی های فوق ترکیبی از هلیکوپتر و هواپیما بوده ، بدین صورت که بال های ثابت ولی دارای پروانه های با زاویه متغیر هستند.

البته پیش بینی می شود در ابتدا برای استفاده از این طرح ، پرواز تاکسی های هوایی در فواصل کوتاه حداکثر فاصله ۱۷ مایلی معادل ۲۷کیلومتر و در بازه زمانی حدود ۳۰دقیقه انجام گیرد.

اما یک شرکت نوپای آلمانی سعی بر ساخت و ارائه باتری هایی با توانی بیشتر از باتری های موجود در تاکسی های هوایی، برای فرود و پرواز این هواپیماها دارد.

        کدام کشور در رقابت ایر تاکسی موفق بوده است؟

کشورهای زیادی من جمله امارات متحده سعی کردند تا پرچم دار طرح ایر تاکسی یا همان تاکسی هوایی در جهان باشند.

امارات متحده عربی در نظر داشت تا اولین کشوری باشد که از تاکسی‌های هوایی استفاده می‌کند اما با توجه با اخبار منتشر شده آیا می توان امیدوار بود که ایران جز اولین کشورهایی است که از تاکسی هوایی استفاده می کند؟!

شرکت ایراسپیس ایکس یکی دیگر از که شرکت هایی است که آرزوی تحقق ایده تاکسی هوایی را در ذهن خود می پروراند و حتی وعده دو هزار تاکسی هوایی در چیزی حدود ۵۰ شهر از شهرهای بزرگ امریکایی را تا سال ۲۰۲۶ را داده است .

این شرکت مدعی است که از این هواپبماها علاوه بر خدماتی نظیر باری و مسافری ، می توان برای انتقال بیماران با شرایط خاص به مراکز درمانی یا در کارهای نظامی مانند تصویربرداری و شناسایی نیز استفاده کرد.

جالب است بدانید این شرکت برای ربودن گوی سبقت از رقبای خود، علاوه بر وعده های داده شده،امکان استفاده از اینترنت پر سرعت را برای مسافران فراهم کرده است

با اینترعت پر سرعت ارائه شده توسط این شرکت ، مسافران می توانند در زمان پرواز به مقصد دلخواه در آرامش کامل فیسبوک خود را چک کنند.

مساله تاکسی های هوایی هنوز در دنیا بصورت کامل پیاده سازی نشده و شرکت هایی همچون آئودی در تکاپو هستند تا بتوانند طرح مورد نظر را بصورت کامل پیاده سازی کنند و کشور هایی مانند آلمان و انگلستان نیز از کشورهای پیشرو در این زمینه هستند.

همچنین امارات نیز در سال ۲۰۱۷ اولین تاکسی پرنده خود را آزمایش کرد، این تاکسی که ترکیبی از پهپاد و بالگرد بود، اولین آزمایش خود را بدون مسافر با موفقیت انجام داد.

پرواز آزمایشی این تاکسی های هوایی علاوه بر دبی در شهرهای دیگری نظیر اشتوتگارت ، هلسینکی و سنگاپور انجام شده است و کشور های دیگری نیز خواهان استفاده و پرواز با این هواپیماهای فوق سبک هستند.

البته لازم بذکر است که ناوگان اوبر در لس آنجلس ، پس از دالاس ، فورت وورث و دبی نیز در حال ارائه خدمات خود است.

        پرواز با تاکسی های پرنده از فراز آسمان خراش ها

به احتمال زیاد در آینده ایی که زیاد هم دور نیست با استفاده از یک اپلیکیشن مانند اپلیکیشن مسافربری اینترنتی،می توان یکی از این تاکسی هایی هوایی را در موقعیتی که هستید احضار کرده و با آن راهی مقصد موردنظر خود خواهید شد.

طبق اظهارات یک شرکت نوپای آلمانی این تاکسی هوایی پرواز خود را بدون نیاز به خلبان و خودکار انجام داده و مسافر را به مقصد خود می رساند.

طبق ادعاها و با اشاره به ویدیوی منتشر شده از سوی ناوگان تاکسی های پرنده اوبر در لس انجلس ، مسافر یا همان کاربر در ابتدا پرواز خود را رزرو کرده و سپس خود را به نزدیکترین برج که برروی آن عرشه پرواز است می رساند و قبل از سوار شدن رزروی خود را از طریق تلفن همراه تائید کرده و سوار بر تاکسی پرنده به سوی مقصد خود پرواز می کند.

لازم بذکر است هر یک از ایستگاه ها تاکسی های هوایی برای انتقال مسافران به فراز آسمان خراش ها علاوه بر مجهز به بالابرها نیز دارای بسته هایی برای تعویض باتری های این هواپیماها در مواقع اضطراری می باشند، این بدان معنی است که این تاکسی های پرنده همیشه آماده به خدمت هستند.

        امنیت در تاکسی های هوایی

در حال حاضر امنیت جدیدترین طرح تاکسی هوایی شرکت آلمانی ولوکوپتر (volocopter) بنام ولوسیتی ،از طرف ایمنی هوانوردی اروپا تائید شده است.

در ژوئیه ۲۰۱۹ آژانس ایمنی هوانوردی اروپا مجوزی را مبنی بر ایمنی تاکسی های هوایی ولوسیتی و رعایت تمامی استانداردها توسط این تاکسی هوایی ارائه داده است.

ولوکوپتر امنیت خود را با تکیه بر سیستم خود ایمنی تضمین می کند ، این هواپیمای فوق سبک مجهز به تعداد زیادی پره ، باتری و موتور می باشد که با از کار افتادن یکی بقیه تجهیزات جبران خواهند کرد.

در این تاکسی پرنده ۱۸موتور و پره مستقل وجود دارد که در وهله اول تعداد آن ها بنظر زیاد می رسد ولی در صورت از کار افتادن یک یا چند پره، هواپیما بدون کوچکترین مشکلی به پرواز خود ادامه خواهد داد.

همچنین این تاکسی هوایی با استفاده از حس گرهای الکترونیکی شرکت اینتل ، در جهت بالا بردن امنیت سفر با این هواپیماها بطور مداوم داده های محیطی را تحلیل می کند.

        هزینه نجومی استفاده از تاکسی هوایی

یک شرکت تجاری آلمانی به نام شرکت ولوکوپتر میزان هزینه برای استفاده از تاکسی هوایی خود در بازه زمانی حدودا ۱۵ دقیقه ایی برای مسیرهای کوتاه ، ۳۵۰ دلار معادل ۹میلیون تومان برآورد کرده است.

طبق گفته های این شرکت ، تاکسی های هوایی ولوفرست در مدت زمان کمتر از سه سال دیگر شروع بکار خواهند کرد، همچنین این شرکت برای علاقمندان در سایت خود اقدام به پیش فروش و ذخیره بلیط این تاکسی های هوایی کرده است.

علاقمندان به پرواز با این تاکسی های برای رزرو می توانند با مراجعه به سایت این شرکت اقدام کنند، در کل این شرکت نوپای آلمانی تعداد ۱۰۰۰بلیط برای پروازهای فوق در نظر گرفته است که تا به اکنون حدود۲۰۰ بلیط توسط علاقمندان این پرواز ها خریداری شده است.

اگرچه طبق ادعاهای شرکت ولوکوپتر هدف از استفاده از این تکنولوژی صرفا جهت توسعه سیستم حمل و نقل برای عموم مردم اعم از متوسط و مرفه بوده است و قطعا ایجاد وسیله ایی برای فخر افرادمرفه و ثروتمند نمی باشد.

اما با توجه به هزینه برآورده شده ، بنظر می رسدپرواز با این تاکسی های هوایی برای قشرهای متوسط باز هم رویایی بیش نخواهد بود.

       تاکسی هوایی برای استفاده عموم؟

سوالی که شاید در ذهن شما نیز با خواندن همین چند خط نقش بسته باشد این است که اگر حتی این طرح با موفقیت اجرا شود، چه کسانی می توانند از این نوع خدمت جدید حمل و نقل استفاده کنند؟ از نظر هزینه می تواند به صرفه باشد؟ تفاوت آن با پروازهای داخلی موجود چیست؟ آیا بهتر نیست زیرساخت های مورد نیاز برای ارائه بهتر خدمات پروازی و فرودگاهی اولویت قرار گیرد ، تا ارائه چنین سرویس هایی که تنها قشر خاصی توان استفاده از آن را خواهند داشت؟

با توجه به افزایش چشمگیر نرخ سوخت ،آن هم سوخت هواپیما و همچنین افزایش لحظه به لحظه ی هزینه سرویس های حمل نقل موجود، شاید بهتر باشد به تاکسی های هوایی همچنان به چشم یک رؤیا بنگریم و تنها از شنیدن این خبر که ایران نیز همگام با بسیاری از کشورهای پیشرو در این زمینه گام موثری برداشته خرسند باشیم.