بزرگ‌ترین شرکت هوش مصنوعی در دنیا
1402/10/03 - 2500 - 0 -

         کمپانی هوش مصنوعی آمازون (Amazon)

غول تجاری یعنی آمازون یک شرکت هوش مصنوعی است که هم در جنبه مصرف‌کننده هوش مصنوعی و هم در برنامه‌های کاربردی برای شرکت‌ها و فرآیندهای آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است. الکسا، دستیار زبان هوش مصنوعی این شرکت، که در سری بلندگوهای اکو ادغام‌شده است، در سراسر جهان شناخته‌شده است.

خدمات وب آمازون (AWS)، مجموعه‌ای از برنامه‌های یادگیری ماشین و خدمات هوش مصنوعی از پیش آموزش‌دیده برای کسب‌وکارها است. AWS در حال حاضر بیش از 10000 مشتری ازجمله زیمنس، نتفلیکس، Tinder، NFL و ناسا دارد.

         شرکت Apple

اپل در سال‌های اخیر مشغول خرید استارت آپ‌های هوش مصنوعی بوده است و هوش مصنوعی را بخش مهمی از آینده خود می‌داند. در دسامبر 2018، پس‌ازاینکه گوگل یک دانشمند کامپیوتر اسکاتلندی خود را تحت تعقیب قرارداد، این شرکت رسماً جان جیاناندریا را به‌عنوان رئیس بخش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین منصوب کرد. این شرکت هوش مصنوعی بر توسعه محصولاتی مانند Create ML کار می‌کند که توسعه‌دهندگان MacOS و iOS می‌توانند از آن برای ایجاد دوره‌های آموزشی کارآمد و ساده برای برنامه‌های خود استفاده کنند.

        بانجو (Banjo)

شرکت هوش مصنوعی Banjo پس از بمب‌گذاری‌های غم‌انگیز ماراتن بوستون در سال 2013 تأسیس شد. این استارت‌آپ از هوش مصنوعی برای جستجو در رسانه‌های اجتماعی برای شناسایی رویدادها و موقعیت‌هایی که می‌توانند برای خدمات اورژانس و سایر سازمان‌ها برای عملکرد سریع‌تر و هوشمندتر حیاتی باشند، استفاده می‌کند. این شرکت تا به امروز بیش از 120 میلیون دلار سرمایه جذب کرده است، ازجمله سرمایه‌گذارانی مانند غول مخابراتی ژاپنی SoftBank.

        شرکت هوش مصنوعی DJI

اولین شرکت هوش مصنوعی چینی در این لیست، DJI است. این شرکت هوش مصنوعی هنوز به‌طور رسمی یک استارت آپ است اما در حال حاضر 15 میلیارد دلار ارزش‌گذاری شده است. این شرکت بیش از 70 درصد سهم بازار در بازار جهانی هواپیماهای بدون سرنشین دارد و به‌طور فزاینده‌ای در حال ورود به بازار هوش مصنوعی است. جدیدترین پهپادها از هوش مصنوعی و تشخیص تصویر برای اجتناب از اشیا استفاده می‌کنند. به‌زودی می‌توان انتظار ورود به وسایل نقلیه خودران و روباتیک را داشت. DJI اخیراً با مایکروسافت برای پروژه پخش پهپاد به رایانه وارد همکاری شده است.

        فیس‌بوک (Facebook)

به علت اهمیت هوش مصنوعی برای شرکت‌های بزرگ جای تعجب نیست که فیس‌بوک روی هوش مصنوعی سرمایه‌گذاری می‌کند. گروه تحقیقاتی هوش مصنوعی فیس‌بوک، معروف به FAIR، می‌گوید که متعهد به پیشرفت حوزه هوش ماشینی و توسعه فناوری‌های جدید است تا راه‌های بهتری برای برقراری ارتباط به مردم ارائه دهد. مارک زاکربرگ و شرکت بر روی یک پلت فرم مذاکره با دو هوش مصنوعی بهنام‌های آلیس و باب، در میان چیزهای دیگر کارکردند، اما پس‌ازاینکه آن‌ها شروع به برقراری ارتباط به زبان مخفی خود کردند، به پروژه پایان دادند.

        گوگل (Google)

شاید بزرگ‌ترین و مهم‌ترین شرکت AI در این لیست گوگل باشد. گوگل استارت‌آپ‌های هوش مصنوعی را تصاحب کرده است و سلطه کاملی بر دنیای هوش مصنوعی دارد. در طول چهار سال گذشته، Mountain View کمتر از دوازده شرکت جدید هوش مصنوعی ایجاد کرده است.

از مهم‌ترین کاره‌ای شرکت گوگل درزمینهٔ هوش مصنوعی سیستم ماشینی TensorFlow گوگل که اکنون برای همه رایگان است و پروژه تراشه هوش مصنوعی Tensor در حال انجام برای یادگیری ماشین است.  مدیرعامل گوگل، ساندار پیچای، قبلاً اشاره‌کرده است که در درازمدت ما در حال تبدیل‌شدن از یک جهان «اول تلفن همراه» به یک جهان «اول با هوش مصنوعی» در صنعت کامپیوتر هستیم.

        HiSilicon

HiSilicon یکی دیگر از شرکت‌های هوش مصنوعی است. این شرکت سازنده تراشه هوآوی است که نسل دوم اولین تراشه هوشمند هوش مصنوعی جهان  یعنی Kirin 980 را به‌طور قابل‌توجهی ارتقا داده است. Kirin 980 می‌تواند کدرهایی مانند تشخیص چهره، تشخیص اشیا، تقسیم‌بندی تصویر و ترجمه هوشمند را با سرعت‌بالا انجام دهد. این تراشه سیل تراشه‌های هوشمند هوش مصنوعی را به راه انداخته است و اگر شرکتی بخواهد این فناوری را در چند سال آینده توسعه دهد، احتمالاً این کار را خواهد کرد.

        IBM

شرکت فناوری چندملیتی IBM از دهه 1950 درزمینهٔ هوش مصنوعی فعال بوده است. این شرکت در تولد هوش مصنوعی نقش داشت و هنوز هم به آن متعهد است. با Watson، IBM یک پلت فرم یادگیری ماشینی ایجاد کرده است که می‌تواند هوش مصنوعی را در فرآیندهای تجاری، مانند ساخت یک ربات چت برای پشتیبانی مشتری، ادغام کند. مشتریان این شرکت AI عبارت‌اند از Big Four Auditor، KPMG و Bradescoو غیره.

        اینتل (Intel)

اینتل در مورد شرکت‌ های AI خرید زیادی داشته است و Nervana و Movidius و همچنین مجموعه‌ای از استارت‌آپ‌های کوچک‌تر هوش مصنوعی را خریداری کرده است. Nervana شرکت‌ها را قادر می‌سازد تا نرم‌افزار یادگیری عمیق خاص را توسعه دهند، درحالی‌که Movidius برای آوردن برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی به دستگاه‌هایی با عملکرد ضعیف تأسیس شد. اینتل همچنین در حال همکاری با مایکروسافت برای ارائه شتاب هوش مصنوعی برای موتور جستجوی Bing است.

       مایکروسافت (Microsoft)

مانند آمازون، مایکروسافت هم ازنظر مصرف‌کننده و هم از جنبه تجاری درگیر هوش مصنوعی است. کورتانا، دستیار دیجیتالی هوش مصنوعی مایکروسافت، در رقابت مستقیم با الکسا، سیری و دستیار گوگل است. ویژگی‌های هوش مصنوعی بخش بزرگی از سرویس Azure Cloud این شرکت است که ربات‌های چت و خدمات یادگیری ماشینی را برای برخی از بزرگ‌ترین نام‌ها در این تجارت ارائه می‌کند. مایکروسافت همچنین پنج شرکت هوش مصنوعی را تنها در سال 2018 خریداری کرده است و هنوز هم این خریدها ادامه دارد.

       Nvidia

انویدیا یکی از قدیمی‌ترین شرکت‌های AI است که هنوز هم نقش مهمی را ایفا می‌کند. پردازنده‌های گرافیکی انویدیا برای یادگیری ماشین و هوش مصنوعی نمایانگر پیشرفت این شرکت درزمینهٔ هوش مصنوعی است. این شرکت در بخش مراقبت‌های بهداشتی، آموزش عالی، خرده‌فروشی و روباتیک فعال است. با یادگیری عمیق و توسعه پردازنده گرافیکی، انویدیا به ادغام هوش مصنوعی در هر سطح ازجمله وسیله نقلیه، تولید و رانندگی مستقل توجه دارد.

      OpenAI

این گروه تحقیقاتی غیرانتفاعی حول محور توسعه هوش مصنوعی به نفع تمام بشریت می‌چرخد و توانسته ذهنیت منبع باز خود را حفظ کند، اگرچه مبالغ زیادی از طریق سرمایه‌گذاری و برخی از طریق خرید به‌دست‌آمده است. برخی از بزرگ‌ترین نام‌های هوش مصنوعی در حال حاضر در OpenAI کار می‌کنند، ازجمله ایلیا سوتسکور، متخصص یادگیری عمیق. حامیان مالی این شرکت هوش مصنوعی شامل مایکروسافت، آمازون و ایلان ماسک هستند. تازه ترین محصول این شرکت چت بات ChatGPT است که از طریق مطلب آموزش کار با ChatGPT می‌توانید نحوه کار با آن را بیاموزید.

      کوالکام

مانند HiSilicon با Kirin 980، کوالکام نیز یکی دیگر از تولیدکنندگان تراشه است که به هوش مصنوعی متعهد است. هوش مصنوعی نقش مهمی در پلتفرم موبایل اسنپدراگون 855 ایفا می‌کند. این تراشه از یک پردازنده سیگنال برای عملکردهای گفتار، صدا و تصویر هوش مصنوعی استفاده می‌کند. اسنپدراگون های کوالکام قدرت برخی از محبوب‌ترین گوشی‌های هوشمند موجود در بازار را تأمین می‌کنند.

      SenseTime

اگر در مورداستفاده دولت چین از تشخیص چهره برای ردیابی شهروندان شنیده‌اید باید گفت که SenseTime تأمین‌کننده فعلی این فناوری است. تیم تحقیقاتی شرکت هوش مصنوعی SenseTime در حال مطالعه یادگیری عمیق در دانشگاه هنگ‌کنگ است و فناوری تشخیص تصویر او بسیار جلوتر از کاری است که گوگل و فیس‌بوک می‌توانند انجام دهند. رانندگی خودکار در حال حاضر اولویت شماره یک SenseTime است.

      علی بابا (Alibaba)

پلتفرم قدرتمند و شرکت برتر هوش مصنوعی و محاسبات ابری در آسیا، یعنی علی بابا به مشتریان یک پلت فرم یادگیری ماشینی پیشرفته برای هوش مصنوعی ارائه می‌دهد. اساساً، این پلتفرم یک رابط بصری برای قابلیت استفاده ارائه می‌دهد، بنابراین سازمان‌ها می‌توانند بخش‌های مختلف را به یک بوم منتقل کنند تا عملکرد هوش مصنوعی خود را جمع‌آوری کنند. به همین ترتیب در پلتفرم تعداد زیادی مؤلفه الگوریتم گنجانده‌شده است که می‌تواند با تعداد کمی از وظایف مقابله کند و کاربران را قادر می‌سازد تا از راه‌حل‌های از پیش‌ساخته شده استفاده کنند.

      Automation Anywhere

شرکت هوش مصنوعی Automation Anywhere یک فروشنده پیشرو در بازار کوچک و رو به رشد اتوماسیون فرآیندهای رباتیک، اصطلاح RPA را ایجاد کرد. این شرکت از هوش مصنوعی درزمینهٔ های مختلف استفاده می‌کند. برنامه‌های کاربردی آن شامل RPA  بود که به کارکنان اداری کمک می‌کند تا کاره‌ای روزمره و کسل‌کننده را به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای مؤثرتر انجام دهند و از قدرت یادگیری ماشین استفاده کنند.