بهترین نرم افزارهای ساخت فلش Bootable
1402/10/06 - 2605 - 0 -

نرم افزارهای ساخت فلش Bootable: امروزه نصب سیستم عامل های مختلف از طریق فلش درایوهای USB رواج پیدا کرده چون سرعت و کیفیت بهتری نسبت به DVD و CD ها دارند. شما اگر یک فایل ISO سیستم عاملی مثل ESXi7 را از اینترنت دانلود کنید و بخواهید آن را بر روی سرور نصب کنید دو راه پیش رو دارید: یا باید یک CD تهیه کنید و آن را بر روی CD رایت کنید و با استفاده از درایو DVD سرور اقدامات نصب را انجام دهید.


حالا فرض کنید ESXi7 با سرور شما سازگار نباشد و بخواهید نسخه های قبلی آن را نصب کنید دوباره باید یک CD تهیه کنید و بر روی آن رایت کنید و امتحان کنید در این صورت برای خرید CD باید هزینه کنید. همچنین ممکن است کامپیوتر یا سرور شما درایو DVD نداشته باشد و اصلاً نتوانید از این روش استفاده کنید. بنابراین مجبورید سراغ روش دوم که بوتیبل کردن فلش های USB هست بروید. در این مقاله می خواهیم محبوب ترین نرم افزارهای ساخت فلش bootable را معرفی کنیم.

نرم افزار Rufus
وقتی پای صحبت نرم افزارهای Bootable کردن فلش به میان می آید نمی توان Rufus را نادیده گرفت می توانیم آن را بهترین نرم افزار ساخت فلش بوتیبل بنامیم. این نرم افزار ریگان بوده و می توانید آخرین نسخه ی آن را از خود سایت Rufus دانلود نمایید. این نرم افزار اجازه می دهد که هر سیستم عاملی را برای Bios یا UEFI بوتیبل کنیم.
همچنین نرم افزار Rufus یک نرم افزار قابل حمل یا Portable بوده و پس از دانلود نیاز به نصب ندارید. رابط کاربری آن نیز بسیار ساده و کاربرپسند است. دارای سه بخش Drive Properties، Format Option  و Status است.
در بخش Drive Properties می توانید درایو فلش و هچنین Iso سیستم عاملی که قرار است در فلش ریخته شود را انتخاب کنید و نوع Bios و UEFI بودن سیستمی که می خواهید بر روی آن سیستم عامل نصب شود را انتخاب کنید.
در بخش Format Options می توان لیبل درایو و نوع فرمت فلش که از نوع NTFS یا FAT32 باشد را انتخاب کرد.
در بخش Status هم روند پیشرفت بوتیبل کردن فلش نمایش داده می شود.


نرم افزار Ventoy
Ventoy یک ابزار منبع باز برای ایجاد درایو USB بوتیبل از فایل های ISO، WIM، IMG، VHD(x) و EFI می باشد. یکی از قابلیت های استثنایی Ventoy امکان ایجاد فلش مالتی بوت است. دیگر لازم نیست فلش USB خود را بارها و بارها فرمت کنید کافیست فایل های Image را درون فلش USB خود کپی کنید. Ventoy یک منوی بوت برای انتخاب آنها در اختیار شما قرار می دهد تا از هر کدام که خواستید بوت کنید.
3- نرم افزار PowerISO
PowerIso یک ابزار قدرتمند پردازش فایل های ایمیج CD/DVD می باشد که به شما امکان باز کردن، استخراج، ایجاد، ویرایش، فشرده سازی و رمزگذاری فایل های ISO را می دهد. Mount کردن اینگونه فایل ها در Drive مجازی داخلی (Virtual Drive) ایجاد شده توسط همین نرم افزار و پردازش تقریبا تمامی Image های CD و DVD از دیگر کار ها این نرم افزار می باشد.
یکی از قابلیت های کاربردی این نرم افزار ساخت فلش بوتیبل از فایل های ISO می باشد که می توانید از آن استفاده کنید.


 نرم افزار Yumi
Yumi که مخفف Your Universal Multiboot Installer می باشد. یکی دیگر از نرم افزارهای ساخت فلش Bootable بوده که همانند Ventoy امکان ایجاد فلش مالتی بوت را دارد.
ویژگی های کلیدی نرم افزار  YUMI
امکان بوت چندین سیستم عامل از طریق فلش مموری
امکان پیاده سازی انواع نرم افزارهای قابل بوت بر روی فلش مموری
امکان اجرای سیستم عامل بر روی فلش مموری
و …


نرم افزار RMPrepUSB
نرم افزار RMPrepUSB یکی از بهترین و پیشرفته ترین نرم افزارهای بوت فلش است. این نرم افزار به منظور ایجاد فلش بوتیبل از فایل ISO به کار می رود. وجود گزینه های متعدد برای تنظیمات، از ویژگی های شاخص RMPrepUSB محسوب می شود.


نرم افزار UNetbootin
یکی از نرم افزارهایی که برای ساخت فلش بوتیبل از توزیع های مختلف لینوکس کاربرد دارد UNetbootin است که نسخه های ویندوز، مک و لینوکس  آن موجود است که می توانید از سایت https://unetbootin.github.io/ دانلود کنید. سپس ISO مربوط به توزیع مورد نظر را انتخاب می کنید تا مراحل بوتیبل شدن فلش انجام شود.