آی پی چی؟ توضیح مقاومت در برابر آب و گرد و غبار برای تجهیزات صوتی
1402/10/26 - 2145 - 0 - نوترونیک

اگر تا به حال به خرید آنلاین برای مجموعه ای از هدفون های جدید، یک ساعت هوشمند یا حتی یک گوشی هوشمند جدید رفته اید، احتمالاً با کد رمزگذاری شده ای مواجه شده اید که به این شکل است: IPXY، جایی که X و/یا Y گاهی اوقات با کد جایگزین می شوند. اعداد، به عنوان مثال IPX5. این معمولاً به عنوان رتبه بندی IP شناخته می شود. تولیدکنندگان معمولاً این رمز را در برخی موارد به عنوان سنجش میزان مقاومت محصولاتشان در برابر آب و گرد و غبار در توضیحات خود می اندازند. اما این اعداد دقیقاً به چه معنا هستند و چگونه باید برای استفاده روزمره اعمال شوند؟ اگر به دنبال یک جفت هدفون جدید برای شنا یا ورزش‌های آبی هستید، این کاملاً برای شما صدق می‌کند. خوشبختانه، ما اینجا هستیم تا با توضیح گام به گام این رتبه‌بندی فنی که اغلب استفاده می‌شود، اما به ندرت توضیح داده شده است، به شما در شکستن کد کمک کنیم.

IP و IPX چیست؟

     

IP، IPX، یا IPXY همگی ارجاع به یک رتبه بندی استاندارد برای اینکه یک محصول چقدر می تواند از ورود جامدات و مایعات جلوگیری کند و در نتیجه احتمالاً باعث آسیب به لوازم الکترونیکی شما شود، هستند. به طور رسمی، IP مخفف علامت "حفاظت بین المللی" است زیرا این استاندارد توسط کمیسیون بین المللی الکتروتکنیکی توسعه یافته و نگهداری می شود. اما بیشتر به عنوان محافظت از ورود نامیده می شود. دو عددی که از حروف IP پیروی می کنند نشان می دهد که چه نوع محافظتی را می توانید انتظار داشته باشید.

     

با IPX2، دستگاه شما می تواند مقدار کمی آب را بدون اینکه آسیب ببیند، تحمل کند. از آنجایی که بسیاری از ما اغلب ابزارهای خود را زیر شیرهای آب نشتی قرار نمی‌دهیم، در عمل، این به معنای "ضد تعریق متوسط" است. وقتی هدفون‌های واقعاً بی‌سیم Galaxy Buds سامسونگ را بررسی کردیم - دارای رتبه IPX2 - متوجه شدیم که آنها به راحتی از یک دویدن 10K در حالی که در مجرای گوش یک فرد بسیار عرق کرده بودند، جان سالم به در می‌برند. سعی نکنید این محصولات را زیر آب روان بشویید - بهتر است آنها را با یک پارچه مرطوب پاک کنید.

IPX4

     

IPX4 محافظت مناسبی در برابر پاشیدن آب ارائه می دهد. به خاطر داشته باشید که این ضد آب نیست – شما نباید محصولات IPX4 را در آب غوطه ور کنید – اما یک درجه حفاظت عالی برای تمرینات فوق فعال یا حتی ماراتن های طولانی در آب و هوای نامساعد است. اکثر هدفون‌ها، چه بی‌سیم و چه با سیم، برای ورزش و سبک زندگی فعال دارای رتبه IPX4 هستند و نباید با استفاده منظم در طول این فعالیت‌ها مشکلی نداشته باشند. هدفون های بی سیم واقعی Bose Sport Open دارای رتبه IPX4 هستند. باز هم، این محصولات را زیر آب نگذارید.

IPX6

     

IPX6 به محافظت در برابر جت‌های قدرتمند آب مربوط می‌شود، به این معنی که احتمالاً می‌توانید آنها را بدون عوارض جانبی جدی زیر دوش بگیرید، اما عادت نکنید. در واقع آنها را زیر آب نگذارید - شنا نکنید یا از آنها انتظار داشته باشید که لزوماً از یک برخورد تصادفی با کاسه توالت جان سالم به در ببرند. ردیاب بلوتوث Tile’s Sticker دارای رتبه IPX7 است، بنابراین لازم نیست نگران استفاده از آن برای ردیابی چیزی که خیس یا پاشیده می شود باشید.

IPX7/8

     

اگر فردی کاملاً کلتز هستید و شناخته شده‌اید که تلفن، دوربین یا ساعت خود را در داخل و خارج از آب می‌اندازید، به چیزی کمتر از IPX7 رضایت ندهید. این ابزار شما را تا 30 دقیقه در برابر ضربه های تصادفی در یک متر آب محافظت می کند، در حالی که IPX8 به مدت زمان مشابه در آب حتی عمیق تر (با عمق دقیقی که سازنده مشخص می کند) امکان محافظت را می دهد.

بلندگوهای بلوتوثی که برای آب طراحی شده اند حداقل دارای رتبه IPX7 خواهند بود، مانند JBL Flip 6 ضد آب که می توانید با خیال راحت آن را بدون نگرانی به داخل استخر ببرید. بسیاری از انتخاب‌های برتر ما برای کتاب‌خوان‌های الکترونیکی دارای رتبه‌بندی X7 یا X8 هستند. سری آیفون 14 و گلکسی اس 22 سامسونگ هر دو دارای استاندارد IP68 هستند، به این معنی که هیچ گرد و غباری وارد نمی شود و آب نیز با مشکل مواجه خواهد شد. این محصولات را می توان با خیال راحت زیر آب روان شست، اما همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

مقاومت در برابر آب با اعداد

می خواهید فنی بگیرید؟ در اینجا معنی اعداد IP مقاومت در برابر آب، از 1 تا 9 است. توجه داشته باشید که توضیحات بسیار آزمایشگاهی هستند زیرا آزمایش این مقاومت ها را در آزمایشگاه آسان می کنند. نتایج دنیای واقعی کاملاً قطعی نیستند، اما اینها هنوز دستورالعمل های مفیدی هستند.            

     

Level

Protection against

X

No data available

0

None

1

Protected against vertically falling water drops

2

Protected against vertically falling water drops when the enclosure is tilted up to 15 degrees

3

Protected against “spraying” water at an angle up to 60 degrees on either side

4

Protected against “splashing” water from any direction

5

Protected against “water jets” from any direction

6

Protected against powerful “water jets”

7

Protected against the effects of “temporary immersion” in water

8

Protected against the effects of “continuous immersion” in water

9

Protected against “high pressure and temperature” water jets

غوطه ور شدن در آب توسط اعداد

برای استفاده واقعی در زیر آب، جایی که می‌خواهید محصول را غواصی یا غواصی انجام دهید، باید به دنبال رتبه‌بندی غواص بر اساس استاندارد ISO 6425 (نه استاندارد IP) برای ساعت‌های غواص باشید. این محصولات به صورت جداگانه آزمایش می‌شوند و باید در اعماق 25 درصد عمیق‌تر از عدد ادعا شده روی صفحه کار کنند. ساعت‌هایی با این درجه‌بندی‌ها معمولاً توسط سازنده تضمین می‌شود که از استفاده مکرر در این اعماق برای دوره‌های طولانی‌مدت زنده بمانند، و همچنین می‌توانند تغییرات فشاری را که همراه با عمل فرود و بالا رفتن از آن اعماق است، کنترل کنند.

Water resistance rating ISO 6425 

Suitability

Remarks

Water Resistant 3 atm or 30 meters

Suitable for everyday use. Splash/rain-resistant.

Not suitable for showering, bathing, swimming, snorkeling, water-related work, fishing, and diving.

Water Resistant 5 atm or 50 meters

Suitable for everyday use, showering, bathing, shallow-water swimming, snorkeling, water-related work, fishing. Splash/rain-resistant.

Not suitable for diving.

Water Resistant 10 atm or 100 meters

Suitable for recreational surfing, swimming, snorkeling, sailing, and water sports.

Not suitable for diving.

Water Resistant 20 atm or 200 meteres

Suitable for professional marine activity, serious surface water sports, and skin diving.

Suitable for skin diving.

Diver’s 100 meters

Minimum ISO standard (ISO 6425) for scuba diving at depths not suitable for saturation diving.

Diver’s 100-meter and 150-meter watches are generally old(er) watches.

Diver’s 200 meters or 300 meters

Suitable for scuba diving at depths not suitable for saturation diving.

Typical ratings for contemporary diver’s watches.

Diver’s 300-plus meters for mixed-gas diving

Suitable for saturation diving (helium-enriched environment).

Watches designed for mixed-gas diving will have the DIVER’S WATCH xxx M FOR MIXED-GAS DIVING additional marking to point this out.

مقاومت در برابر گرد و غبار با اعداد

ما هنوز در مورد مقاومت در برابر گرد و غبار صحبت نکرده‌ایم: این استاندارد ساده‌تری است که درک آن آسان‌تر و برای کسانی که دستگاه‌های خود را به طبیعت یا در مکان‌های کاری فعالی که احتمال آلودگی گرد و غبار وجود دارد، می‌برند بسیار مفید است. اگر دستگاه شما دارای یک عدد در محل IP سوم است، معنی آن چیست.

Level

Protection against

X

No data available

0

None

1

Protected against solid foreign objects of 50mm and greater

2

Protected against solid foreign objects of 12.5mm and greater

3

Protected against solid foreign objects of 2.5mm and greater

4

Protected against solid foreign objects of 1.0mm and greater

5

Dust-protected

6

Dust-tight

تفاوت بین ضد گرد و غبار و ضد گرد و غبار ممکن است مبهم به نظر برسد، اما به طور کلی، ضد گرد و غبار یک رتبه بندی بسیار دقیق تر است که شامل گرد و غبار، جریان هوا، قرار گرفتن در معرض طولانی مدت و آب بندی های خلاء است.

سوالات متداول در مورد عایق رطوبتی

اگر محصولی IPX8 است، آیا این بدان معناست که برای IPX1-7 نیز خوب است؟

لازم نیست. هر سطح از حفاظت IPX می تواند به عنوان استاندارد خاص خود عمل کند، که هنگام تفکیک تفاوت بین حفاظت در برابر جت های آب از زوایای مختلف در مقابل نفوذ و غوطه ور شدن آب مهم است. گاهی اوقات با هدفون یا هدفون‌هایی برخورد می‌کنید که چیزی شبیه «IPX5/7» دارند، به این معنی که هم کیفیت ضد جت X5 و هم محافظت در برابر غوطه‌وری X7 را ارائه می‌دهند. با این حال، دستگاه ها ممکن است به سادگی بالاترین شماره IP را برای جلوگیری از ایجاد سردرگمی ارائه دهند.

آیا آسیب آب یا گرد و غبار ضمانت من را برای محصولات دارای رتبه IP باطل می کند؟

تولیدکنندگان ممکن است توضیحات یا محدودیت های خاص خود را اضافه کنند که می توانید برای اطلاعات بیشتر به آنها نگاه کنید. این شامل اخطارهای بالقوه نیز می شود. به عنوان مثال، اپل به طور خاص بیان می کند که آسیب مایع تحت ضمانت نیست و مقاومت می تواند در طول زمان از طریق سایش و پارگی کاهش یابد - و همچنین به کاربران توصیه می کند از گشت و گذار، اسکی، سونا و غیره آیفون خودداری کنند.

آیا IPX8 یا X9 به این معنی است که کاملاً ضد آب است؟

نه. اصطلاح "ضد آب" بیشتر یک ایده آل است تا یک رتبه واقعی. یک محصول واقعاً ضد آب محصولی است که هرگز آب را تحت هیچ شرایطی وارد نمی کند. از آنجایی که به ندرت اتفاق می افتد، ما بیشتر در مورد مقاومت در برابر آب صحبت می کنیم. IPX7/8 به‌عنوان رتبه‌بندی برای بقای یک گجت پس از غوطه‌ور شدن کوتاه‌مدت یا تصادفی در آب در نظر گرفته شده است - آنها نشان‌دهنده این نیستند که محصول شما قرار است به طور مداوم زیر آب استفاده شود. در واقع، حتی زمانی که محصولاتی (معمولا ساعت‌ها) را می‌بینید که دارای علامت مقاومت در برابر آب (WR) هستند، به عنوان مثال. 30 متر، این هنوز تضمینی برای زنده ماندن آن در آب نیست. مگر اینکه در غیر این صورت مشخص شود، این محصولات به صورت جداگانه آزمایش نمی شوند و تنها یک محصول نمونه کاملاً جدید برای گذراندن یک تست بسیار ابتدایی غوطه وری در آب لازم است تا هر ساعت با آن طراحی علامت WR را داشته باشد. همانطور که گفته شد، برخی از محصولات به وضوح برای غوطه ور شدن مکرر در آب طراحی شده اند، مانند ساعت های غواصی، بلندگوهای بلوتوث در فضای باز و هدفون برای شناگران. آب ممکن است همچنان به این دستگاه‌ها آسیب برساند زیرا از فرسودگی و پارگی رنج می‌برند، اما آنها با در نظر گرفتن مصرف جدی آب ساخته شده‌اند.

اگر محصول من رتبه IP نداشته باشد چه؟

احتمالاً قبلاً متوجه شده اید که بسیاری از دستگاه ها می توانند از مواجهه با آب یا گرد و غبار جان سالم به در ببرند، حتی اگر دارای رتبه IP از طرف سازنده نباشند. این احتمال وجود دارد که چند بار با ایرپادهای غیررتبه‌بندی شده Apple خود دویدن عرق کرده باشید، آنها را پاک کرده باشید و اصلاً مشکلی نداشته باشید. گاهی اوقات این به دلیل طراحی خوب است و گاهی اوقات به دلیل شانس. رتبه IP تنها نشانه واقعی شما است که نشان می دهد سازنده محصول را برای عملکرد در آن شرایط طراحی کرده است. اما به خاطر داشته باشید - این یک تضمین نیست. همیشه گارانتی محصول خود را برای اینکه چه چیزی تحت پوشش است و چه چیزی تحت پوشش نیست بررسی کنید.

اگر یک نامه اضافی در رتبه بندی IP وجود داشته باشد چه؟

در برخی موارد، یک حرف اضافی برای نشان دادن چیز مهم دیگری در مورد دستگاه استفاده می شود. این در دستگاه‌های صوتی که معمولاً کارها را ساده می‌کنند، رایج نیست. اما اگر به عنوان مثال، یک "W" در رتبه IP مشاهده کردید، به این معنی است که برای شرایط آب و هوایی رتبه بندی شده است. "F" به این معنی است که محصول دارای مقاومت در برابر روغن است، "M" به این معنی است که دستگاه در حال حرکت در آب به جای ثابت آزمایش شده است و غیره. این رتبه‌بندی‌های اضافی اغلب در تجهیزات تجاری و کارخانه‌ای یافت می‌شوند.

اگر یک عدد اضافی در رتبه بندی IP وجود داشته باشد چه؟

این دیگر زیاد اتفاق نمی افتد، اگرچه ممکن است در دستگاه های قدیمی با آن مواجه شوید. یک عدد اضافی نشان دهنده مقاومت مکانیکی در برابر ضربه است، مانند افتادن دستگاه روی زمین. ممکن است از 1 به 10 برسد که 10 بالاترین مقاومت و بالاترین نقطه افت است. این مدتی پیش به رتبه بندی IK خود منتقل شد و بسیاری از برندها به جای آن از رتبه بندی آزمایش سقوط نظامی استفاده می کنند.