باقیمانده ابرنواختر خیره کننده Vela را با جزئیات عالی در تصویر گسترده ببینید
1402/12/24 - 709 - 0 - نوترونیک

تصویر جدیدی از بقایای ابرنواختر شبح‌آلود Vela ساختار شگفت‌انگیز و پیچیده این جرم کیهانی قابل توجه را نشان می‌دهد. این تصویر عظیم که با استفاده از دوربین انرژی تاریک (DECam) گرفته شده است، 1.3 گیگاپیکسل است که آن را به بزرگترین تصویر DECam تا به امروز تبدیل کرده است.

بقایای ابرنواختری مانند این زمانی تشکیل می شود که سوخت یک ستاره عظیم تمام می شود و عمرش به پایان می رسد. با تهی شدن هیدروژن، ستاره از طریق برخی عناصر دیگر خود می سوزد، اما پایان آن اکنون در چشم است: به زودی، گرمای تولید شده از همجوشی برای متعادل کردن نیروی گرانشی که به ستاره وارد می شود، کافی نخواهد بود. به خودی خود فرو خواهد ریخت انرژی این فروپاشی آنقدر زیاد است که ماده در یک انفجار مهیب به بیرون پرتاب می شود و لایه هایی از گاز را به بیرون پرتاب می کند.

    

ابرنواختری که بقایای Vela را ایجاد کرد، که در فاصله 800 سال نوری از ما قرار دارد، حدود 11000 سال پیش اتفاق افتاد. در طول هزاران سال از آن زمان، موج ضربه‌ای ناشی از انفجار ابرنواختر به بیرون و دور از ستاره مرده رفته و بقایای عظیمی به وسعت تقریباً 100 سال نوری ایجاد کرده است، و غبار و گاز محیط بین ستاره‌ای را در فضای ظریف حجاری کرده است. ساختارهای روشن شده در این تصویر، که می توانید آنها را با تصویر قبلی از همان ساختار که توسط تلسکوپ بررسی VLT گرفته شده است مقایسه کنید.

با این حال، هسته ستاره مرده ای که این ساختار حماسی را ایجاد کرد، به طور کامل در این انفجار از بین نرفت. به عنوان تپ اختر Vela، نوعی هسته فوق چگال به نام ستاره نوترونی که دارای میدان مغناطیسی قدرتمندی است که باعث می شود آن را با طول موج های رادیویی، نوری، اشعه ایکس و گاما مانند فانوس دریایی پالس کند، زندگی می کند. در سمت چپ پایین تصویر قرار دارد.

داده‌های DECam با استفاده از سه فیلتر روی دستگاه گرفته شد که هر کدام به طول موج متفاوتی از نور حساس هستند. رنگ‌های قرمز، زرد و آبی هر کدام فیلتر متفاوتی را نشان می‌دهند و برای ایجاد این تصویر بسیار دقیق که در مجموع 35,786 x 35,881 پیکسل دارد، لایه‌بندی شده‌اند.