آیا می توانید با گوشی خود از خورشید گرفتگی عکس بگیرید؟ در اینجا نحوه انجام آن آمده است
1403/01/18 - 546 - 0 - نوترونیک

آیا می توانید از گوشی خود برای گرفتن عکس از خورشید گرفتگی استفاده کنید؟

هنگام عکاسی از خورشید گرفتگی، استفاده از فیلتر عکس خورشیدی ضروری است. این لوازم جانبی مقرون‌به‌صرفه را می‌توان مستقیماً به لنز دوربین گوشی شما متصل کرد و به‌طور خاص طراحی شده‌اند تا بدون آسیب رساندن به چشم‌ها یا دستگاه شما از ماه گرفتگی عکس بگیرید.

شما می توانید این موارد را خودتان به صورت آنلاین جستجو کنید یا به توصیه های انجمن نجوم آمریکا نگاه کنید. فیلترهای خورشیدی اغلب مقرون به صرفه هستند و برای اطمینان از اینکه دوربین گوشی هوشمند شما در طول ماه گرفتگی آسیب جدی نمی بیند ضروری هستند.

نکاتی برای گرفتن عکس از خورشید گرفتگی

   

داشتن یک فیلتر به تنهایی برای ثبت موثر رویداد خورشیدی کافی نیست. همچنین باید چند تنظیمات را روی گوشی خود انجام دهید تا بهترین نتیجه را بگیرید. سعی کنید این مراحل را قبل از رویداد انجام دهید تا ایده بهتری در مورد نحوه انجام آنها داشته باشید.

هنگام ثبت یک عکس خوب از ماه گرفتگی باید به چند نکته توجه داشت. در مرحله اول، خاموش کردن فلاش دوربین برای جلوگیری از یک نتیجه بد ضروری است. علاوه بر این، اگر تلفن شما دارای لنز تله فوتو نیست که به صورت اپتیکال روی سوژه های دور زوم می کند، توصیه می شود از ویژگی زوم دوربین خود استفاده نکنید. حتی اگر اولین غریزه شما ممکن است بزرگنمایی بر روی ماه گرفتگی باشد، انجام این کار وضوح و کیفیت تصویر را کاهش می دهد و در نتیجه عکس های دانه دار و بی کیفیت می شود. با این حال، اگر تلفنی با لنز تله فوتو مناسب دارید - مانند گلکسی اس 24 اولترا یا آیفون 15 پرو مکس - بزرگنمایی یک تماس هوشمند خواهد بود.

هنگام گرفتن عکس، توصیه می شود فوکوس و نوردهی را قفل کنید. این قابلیت Auto Exposure/Auto Focus Lock در آیفون نام دارد. برای فعال کردن آن در دستگاه اپل خود، برنامه دوربین را باز کنید، عکس خود را کادربندی کنید و روی صفحه‌ای که می‌خواهید فوکوس و نوردهی را تنظیم کنید، ضربه بزنید. یک مربع زرد برای نشان دادن نقطه تمرکز ظاهر می شود. سپس مربع زرد را برای چند ثانیه لمس کرده و نگه دارید. یک بنر زرد رنگ قفل AE/AF در بالای صفحه ظاهر می شود. این نشان می دهد که فوکوس و نوردهی اکنون قفل شده اند.

شخصی که Samsung Galaxy S24 Ultra و Google Pixel 8 Pro را در دست دارد.

    

اگر از دستگاه مبتنی بر اندروید استفاده می‌کنید، برنامه دوربین را باز کنید، سپس روی قسمتی از صفحه که می‌خواهید دوربین فوکوس کند ضربه بزنید. شما معمولاً یک مربع یا یک دایره در اطراف آن ناحیه خواهید دید که نشان می دهد فوکوس تنظیم شده است. در حالی که انگشت خود را روی صفحه ای که برای فوکوس روی آن ضربه زده اید نگه دارید، چند ثانیه فشار دهید. ممکن است متوجه یک مربع تپنده یا تأیید «قفل AE/AF» شوید که نشان می‌دهد فوکوس و نوردهی قفل شده‌اند.

عکاسان همچنین توصیه می‌کنند قبل از کامل شدن ماه‌گرفتگی و درست پس از پایان آن، از حالت انفجاری گوشی خود استفاده کنید. ثبت این لحظه می تواند مشکل باشد، اما اگر موفق باشید، ممکن است بهترین عکسی باشد که در طول روز می گیرید.

در طول ماه گرفتگی، یک مهره نهایی از نور خورشید قابل مشاهده است. در ترکیب با حلقه نازک اطراف ماه، جلوه "حلقه الماس" را ایجاد می کند. استفاده از حالت انفجاری گوشی بهترین راه برای ثبت این لحظه است.

برای فعال کردن حالت پشت سر هم در آیفون خود، اپلیکیشن Camera را باز کنید و انگشت خود را روی دکمه شاتر سفید از راست به چپ بکشید. در حین کشیدن انگشت، دکمه را پایین نگه دارید تا شروع به گرفتن عکس های پشت سر هم کنید. پس از پایان گرفتن عکس، انگشت خود را از روی دکمه بردارید.

در تلفن‌های اندرویدی، برنامه دوربین را باز کنید، سپس روی دکمه شاتر ضربه بزنید و نگه دارید تا دنباله‌ای سریع از عکس‌ها بگیرید.

خورشید گرفتگی بعدی چه زمانی است؟

    

اگر فرصت تماشای خورشید گرفتگی 8 آوریل را از دست بدهید، در چند سال آینده فرصت های بیشتری وجود خواهد داشت.

بخش‌های خاصی از اروپا در 12 آگوست 2026 خورشید گرفتگی کامل را تجربه خواهند کرد. مناطقی از شمال آفریقا و خاورمیانه نیز در 2 آگوست 2027 شاهد یک خسوف کامل خواهند بود. در بخش هایی از استرالیا و نیوزلند.

ایالات متحده تا 23 اوت 2044 شاهد خورشید گرفتگی کامل دیگری نخواهد بود. با این حال، مردم آلاسکا این شانس را خواهند داشت که کمی زودتر، در 30 مارس 2033، آن را ببینند.