نکات و ترفندهای ویندوز 11: 8 تنظیمات مخفی که باید امتحان کنید
1403/02/03 - 371 - 0 - نوترونیک

ویندوز 11 مدت زیادی است که وجود دارد. این سیستم عامل به اندازه زمانی که برای اولین بار در سال 2021 منتشر شد جدید نیست، اما بسیاری از افراد هنوز آن را برای اولین بار از ویندوز 10 به روز می کنند. مواردی هستند که هنوز هم ممکن است بخواهید آنها را تغییر دهید تا تجربه بهتری داشته باشید. مایکروسافت همه این تنظیمات را از قبل ندارد، اما ما اینجا هستیم تا آنها را برای شما معرفی کنیم.

نوار وظیفه و منوی Start را به سمت چپ حرکت دهید

    

یکی از بزرگترین تفاوت های ویندوز 10 و ویندوز 11، محل قرارگیری نوار وظیفه و منوی استارت است. در ویندوز 10، نوار وظیفه و منوی استارت در سمت چپ صفحه قرار دارند. با این حال، ویندوز 11 با انتقال هر دو به مرکز، آن را تغییر می‌دهد. اگر این شما را آزار می دهد، می توانید به راحتی آن را دوباره تغییر دهید.

    

کافیست Windows Key + I را فشار دهید تا برنامه تنظیمات باز شود. سپس Personalization و Taskbar را انتخاب کنید. از آنجا، رفتارهای نوار وظیفه را انتخاب کنید و در زیر تراز نوار وظیفه روی چپ کلیک کنید. این باید باعث شود که ویندوز 11 کمی شبیه به ویندوز 10 باشد.

فایل های توصیه شده را به نفع برنامه های پیشنهادی پنهان کنید

    

یکی دیگر از ویژگی های اصلی ویندوز 11، بخش توصیه شده است که توسط مایکروسافت 365 پشتیبانی می شود. فایل هایی که معمولاً باز شده یا اخیراً باز شده اند را در این بخش از منوی استارت خواهید دید. با این حال، بسیاری از مردم این را دوست ندارند، و ترجیح می دهند آن را خاموش کنند و یک فضای خالی در منوی Start باقی بگذارند. این دقیقاً برای چشم آسان نیست، به همین دلیل است که ما معمولاً آن را به نفع نمایش برنامه های اخیراً اضافه شده غیرفعال می کنیم تا فضا را هدر ندهیم. در اینجا نحوه انجام آن آمده است.

ابتدا کلیدهای Windows + I را در صفحه کلید خود بزنید، سپس روی Personalization و سپس Start کلیک کنید. سوئیچ نمایش برنامه‌های اخیراً اضافه‌شده را روشن کنید و سوئیچ‌های نمایش موارد اخیراً بازشده در Start، Jump Lists و File Explorer را خاموش کنید. به خاطر داشته باشید که اگر این کار را انتخاب کنید، دیگر توصیه های فایل را در File Explorer نخواهید دید، زیرا این تنظیم در ویندوز 11 جهانی است.

همچنین پیشنهاد می کنیم گزینه More pins را انتخاب کنید. به این ترتیب، تعداد بیشتری از برنامه های پین شده خود را در منوی استارت خواهید دید. همچنین می توانید فضایی را برای پوشه های پین شده نیز بگذارید. فقط پوشه مورد نظر خود را پیدا کنید، روی آن کلیک راست کرده و Pin to Start را انتخاب کنید.

ابزارک و Copilot را خاموش کنید

    

ویجت‌ها و ویژگی‌های Copilot دو مورد از ویژگی‌های اصلی ویندوز 11 هستند. ویجت‌ها به شما امکان دسترسی سریع به مواردی مانند آب‌وهوا، ورزش، اخبار و ترافیک را در یک نگاه می‌دهند. در مورد Copilot، دستیار هوش مصنوعی مایکروسافت است که برای کمک به شما در خلاصه‌سازی متن، دریافت ایده‌های دستور پخت و حتی تولید متن و تصاویر طراحی شده است. اگر هیچ کدام از ویژگی‌ها را مفید نمی‌دانید، می‌توانید آن‌ها را غیرفعال کنید.

ابتدا کلید Windows + I را در صفحه کلید خود بزنید و سپس Personalization را انتخاب کنید. از آنجا، نوار وظیفه را انتخاب کنید و دکمه‌های نمایش یا مخفی کردن ظاهر شده در نوار وظیفه را جستجو کنید. سپس می توانید سوئیچ های Widgets یا Copilot را خاموش کنید.

شکل صفحه کلید لمسی را تغییر دهید

تصویری از شخصی سازی صفحه کلید لمسی ویندوز 11

    

ویندوز 11 تغییرات زیادی را به ارمغان می آورد که سیستم عامل را در دستگاه های لمسی مانند سرفیس پرو 8 دوستانه تر می کند. یکی از این تغییرات، قابلیت بهینه سازی صفحه کلید لمسی است. می‌توانید آن را به گونه‌ای که می‌خواهید به نظر برسد و احساس کنید - و نه فقط از صفحه‌کلید سفید یا تیره پیش‌فرض سیستم استفاده کنید.

برای انجام این کار، Windows Key + I را در صفحه کلید خود انتخاب کنید، سپس روی Personalization و سپس ورودی متن کلیک کنید. از اینجا می توانید تم ها و اندازه های صفحه کلید مختلف را انتخاب کنید. در مجموع 15 تم از پیش تعیین شده وجود دارد، اما شما همچنین می توانید تم سفارشی خود را ایجاد کنید، اندازه کلیدها را تغییر دهید و موارد دیگر.

میانبرهای صفحه کلید جدید را امتحان کنید

    

درست مانند ویندوز 10، ویندوز 11 دارای مجموعه جدیدی از میانبرهای صفحه کلید است. می توانید از این موارد برای صرفه جویی در زمان در طول روز شلوغ خود استفاده کنید. این موارد مواردی مانند ابزارک ها، برنامه چت، تنظیمات سریع، مرکز اطلاع رسانی، طرح بندی اسنپ و موارد دیگر را پوشش می دهند. ما تعدادی از این موارد را برای شما در جدول زیر قرار دادیم.

Keyboard shortcut

Function

⊞ Win + W

Open the Widgets Pane.

⊞ Win + A

Open Quick Settings for Wi-Fi, Brightness, etc.

 ⊞ Win + N

Open Notification Center.

⊞ Win + Z

Open Snap Layouts.

 ⊞ Win + C

Open Copilot

همچنین شایان ذکر است که ویندوز 11 هنوز برخی از میانبرهای صفحه کلید مشابه ویندوز 10 را دارد. میانبرهای کپی، چسباندن، انتخابگر شکلک و اسکرین شات ها همگی یکسان هستند. در یک پست جداگانه در مورد این موارد صحبت می کنیم.

با صدای خود در ویندوز 11 تایپ کنید یا زیرنویس زنده را امتحان کنید.

    

یکی از ویژگی های جالب دسترسی در ویندوز 11، قابلیت تایپ صوتی است. احتمالاً در دستگاه آیفون یا اندروید خود به این کار عادت کرده اید، اما ویندوز 11 همچنین دارای تایپ صوتی داخلی است. وقتی در یک جعبه متن هستید، کلید Windows + H را روی صفحه کلید خود بزنید و شروع به تبدیل صدای خود به کلمات کنید. برای شروع استفاده از این ویژگی، باید دکمه میکروفون را در منوی بازشو انتخاب کنید. سپس می‌توانید با کلیک کردن روی نماد تنظیمات و دستکاری تایپ صوتی آن را به دلخواه شخصی‌سازی کنید تا بتواند بر اساس سرعت صدای شما علائم نگارشی خودکار را وارد کند.

اگرچه به تایپ با صدای شما مربوط نیست، می‌توانید زیرنویس‌های زنده را نیز امتحان کنید. این یکی دیگر از ویژگی های دسترسی است. هر زمان که ویدیویی در حال پخش است، یک بازخوانی از آنچه روی صفحه اتفاق می‌افتد دریافت خواهید کرد. در برنامه تنظیمات ویندوز به Accessibility بروید و کلید زیرنویس زنده را روشن کنید.

منوهای کلیک راست قدیمی را برگردانید

    

ویندوز 11 منوی جدید و ساده‌تر کلیک راست را با کنترل‌های رایج برای کپی، چسباندن و تغییر نام فایل‌ها در جلو و مرکز ارائه می‌کند. با این حال، اگر کاربر قدرتمندی هستید، ممکن است بخواهید میانبر جدیدی را برای بازگرداندن منوی راست کلیک قدیمی که در زیر گزینه Show more پنهان است، در نظر بگیرید. می‌توانید طبق معمول روی یک آیتم کلیک کنید و سپس Shift+ F10 را روی صفحه‌کلید خود بزنید تا منوی راست‌کلیک قدیمی با لیست کامل گزینه‌ها ظاهر شود.

دسکتاپ را با تکان دادن نوار عنوان نمایش دهید

در نهایت، این یک ترفند کوچک است که از نسخه های دیگر ویندوز آمده است. به‌عنوان بخشی از ویژگی‌های چندوظیفه‌ای ویندوز 11، می‌توانید نوار عنوان هر پنجره یا برنامه باز را بگیرید و آن را با ماوس تکان دهید. تکان دادن پنجره تمام پنجره های باز دیگر شما را به حداقل می رساند و دسکتاپ را نشان می دهد. این یک ترفند کوچک و منظم برای زمانی است که می خواهید دسکتاپ را با عجله ببینید.

ویندوز همیشه در حال پیشرفت است، بنابراین ترفندهای بیشتری وجود دارد

اگرچه ما به هشت تنظیمات مخفی که باید در ویندوز 11 آن را امتحان کنید نگاه کردیم، هنوز کارهای بیشتری وجود دارد که می توانید انجام دهید. علاوه بر به‌روزرسانی‌های فصلی مانند آخرین به‌روزرسانی ویندوز 11 2023، ویندوز 11 «افت‌های ویژه» نیز دریافت می‌کند. این به‌روزرسانی‌ها که با نام رمز «به‌روزرسانی لحظه‌ای» شناخته می‌شوند، ترفندهای جدیدی را برای سیستم عامل به ارمغان می‌آورند. جدیدترین آنها بهینه سازی اخیر در Snap Layouts است که در آن می توانید به صورت بصری پیشنهادهایی در مورد نحوه باز کردن برنامه ها مشاهده کنید. با یافتن ترفندهای بیشتری، این راهنما را به روز نگه می داریم.