شاید بهتر باشد قبل از تعمیر گوشی سامسونگ خود کمی فکر کنید
1403/03/07 - 1519 - 0 - نوترونیک

سامسونگ برنامه خود تعمیری را در سال 2022 معرفی کرد و در اوایل سال جاری دامنه آن را گسترش داد و دسترسی به کیت های تعمیر و قطعات جایگزین اصلی را برای تعمیرات DIY ارائه کرد. با این حال، به دلیل فقدان تخصص و خطرات شکستن چیزها، اکثر مردم هنوز ترجیح می دهند این کار را در مراکز تعمیر - مجاز یا غیر مجاز انجام دهند.

اما به نظر می رسد مراجعه به یک تعمیرگاه مجاز هزینه ای جدی دارد. به گفته 404 Media، سامسونگ این رسانه ها را با قراردادی متعهد می کند که آنها را ملزم می کند جزئیاتی مانند نام، شماره تلفن همراه، آدرس، ایمیل، کد شناسایی منحصر به فرد سخت افزار، وضعیت گارانتی و جزئیات فرآیند خدمات را ارسال کنند.

این بسیار تعجب آور است، زیرا خود سامسونگ این جزئیات را هنگام خرید یک گوشی جدید نمی پرسد. این همچنین کاملاً از طرف سامسونگ است که اخیراً یک ویژگی به نام Repair Mode را ارائه کرده است که وقتی مشتریان تلفن های خود را برای تعمیر می فرستند، تمام اطلاعات شخصی ارزشمند را قفل می کند.

در حالی که این به خودی خود مشکل ساز است، به نظر می رسد سامسونگ در مورد قطعات شخص ثالث یا پس از فروش نیز موضع نسبتاً سختگیرانه ای را پذیرفته است. در بخشی از این قرارداد آمده است: «شرکت باید فوراً تمام محصولاتی را که ایجاد یا مونتاژ شده اند، شامل یا حاوی قطعات خدماتی است که از سامسونگ خریداری نشده است، جدا کند».

     

این اساساً به این معنی است که تعمیرگاه‌ها باید نه تنها یک قطعه غیراصلی سامسونگ را در داخل یک گوشی - بلکه کل گوشی را نیز از بین ببرند. هیچ اشاره ای به مقرراتی در مورد نحوه هدف سامسونگ برای جبران خسارت مشتریانی که دستگاه های خود را در وهله اول برای تعمیر آورده اند، وجود ندارد.

اما به نظر می رسد قوانین در همه جا یکسان نیست. یک مرکز خدمات مجاز سامسونگ در پایتخت ملی هند به Digital Trends می‌گوید که گوشی‌هایی را که دارای قطعات جانبی در داخل شاسی هستند از بین نمی‌برند. با این حال، اگر به دنبال تعویض آن هستید، قطعات معیوب پس از فروش، مطابق با مقررات ضایعات الکترونیکی دیوان عالی کشور برای دفع مسئولانه به سامسونگ بازگردانده می‌شوند.

اگر مشتری بخواهد قطعه غیراصلی معیوب خود را حفظ کند - مثلا باتری شخص ثالث یا مونتاژ صفحه نمایش - باید یک درخواست کتبی ارسال کند که پردازش آن حداقل یک روز طول می کشد. یکی دیگر از مراکز تعمیر مجاز سامسونگ در دهلی نو به من گفت که آنها بخش معیوب را بدون هیچ گونه درخواست کتبی یا دستوری برای تخریب خود گوشی به مشتری تحویل خواهند داد.

در حال حاضر، قطعات پس از فروش، به ویژه برای گوشی های غیر پرچمدار، چیزی جز نجات نیستند. برندهای گوشی‌های هوشمند قطعات را حداقل برای چند سال در عرضه خود نگه می‌دارند، اما همیشه همین رفتار در مورد تلفن‌های ارزان قیمت اعمال نمی‌شود. این بدان معناست که مشتریان اغلب مجبورند به قطعات پس از فروش به عنوان تنها گزینه برای فعال نگه داشتن گوشی خود برای چند سال دیگر اعتماد کنند.

خود تعمیری نیز ضربه می زند

     

به نظر می رسد سامسونگ چندان مشتاق اصلاح این وضعیت نیست، یا شاید با مشکلات مربوط به تولید مواجه شده است. امروز، iFixit که شریک سامسونگ برای ابتکار خود تعمیر خود بود، اعلام کرد که به همکاری با غول الکترونیک کره ای پایان می دهد. در اینجا بیانیه رسمی این شرکت است:

«هنگامی که سعی کردیم این اکوسیستم را بسازیم، به طور مداوم با موانعی مواجه شدیم که باعث می‌شد نسبت به تعهد سامسونگ برای دسترسی بیشتر به تعمیر شک کنیم. ما نمی‌توانستیم قطعات را با قیمت‌ها و مقادیری که منطقی به نظر می‌رسد به تعمیرگاه‌های محلی بخریم.» iFixit گفت.

به نوبه خود، iFixit می گوید که به ماموریت (و کسب و کار) خود ادامه می دهد، اما دیگر به قوانین سامسونگ در مورد فروش قطعات تعمیرات متعهد نخواهد بود. با این حال، وضعیت در ماه های آینده تغییر خواهد کرد، با مصرف کنندگان ساکن در ایالت کالیفرنیا. ایالتی که خانه برخی از بزرگترین شرکت های فناوری است، قانونی را در سپتامبر سال گذشته تصویب کرد که یک برند را موظف می کند تا زمانی که محصول 100 دلار یا بیشتر قیمت داشته باشد، ابزار تعمیر، دفترچه راهنما، قطعات جایگزین و نرم افزار را تا 7 سال ارائه دهد. این قانون از ژوئیه جاری اجرایی می‌شود و برای دستگاه‌هایی که پس از ۱ ژوئیه ۲۰۲۱ فروخته می‌شوند اعمال خواهد شد.

کایل وینز، مدیرعامل iFixit در آن زمان در بیانیه‌ای گفت: «از آنجایی که Right to Repair می‌تواند از اینجا عبور کند، انتظار داشته باشید که در مسیر خود به حیاط خلوت نزدیک شما باشد. در مورد سامسونگ، آخرین نشت تصویر خوبی از تعهد این برند به تعمیر پذیری ارائه نمی دهد. بعلاوه، تعمیر پذیری ضعیف گوشی های آن، همانطور که توسط iFixit مشخص شده است، فقط مشتریان بالقوه جدید را منصرف می کند.