مسواک های برقی بهتر هستند؟
1403/03/21 - 838 - 0 - نوترونیک

آیا درست است که مسواک های برقی برای دندان های شما بهتر از مسواک های دستی هستند؟

علمی:

مطالعات نشان می‌دهد که مسواک‌های برقی چه در نوسان و چرخش برای پاک کردن زباله‌ها و چه با استفاده از ارتعاشات صوتی برای انجام کار، در از بین بردن پلاک دندان و کاهش التهاب لثه بهتر از مسواک‌های دستی هستند. با این حال، کارشناسان دندانپزشکی می گویند، عوامل دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند.

یک بررسی در سال 2014 از مطالعاتی که در مجموع بیش از 5000 شرکت کننده داشتند، گزارش دادند که پس از استفاده از مسواک برقی به مدت سه ماه، 21 درصد کاهش پلاک وجود داشت که می تواند باعث التهاب لثه و پوسیدگی دندان شود. و 11 درصد کاهش در التهاب لثه وجود داشت که اگر درمان نشود، می تواند منجر به بیماری لثه و از دست دادن دندان پیشرفته تر شود.

تحقیقات همچنین نشان داده است که مسواک های نوسانی در حال چرخش ممکن است نسبت به مسواک های صوتی با فرکانس بالا کمی لبه داشته باشند.

اما مسواک ممکن است کلید اصلی نباشد.

ادموند هیولت، سخنگوی انجمن دندانپزشکی آمریکا می گوید: «مهم ترین چیز مسواک نیست، بلکه مسواک است. و منظورم این است که ما با بیماران خود در مورد مسواک دیگری صحبت می کنیم و سعی می کنیم به آنها کمک کنیم تا مسواکی را انتخاب کنند که به احتمال زیاد از آن استفاده کنند و سپس به طور موثر از آن استفاده کنند."

تین جیانگ، استادیار دانشکده پزشکی دندانپزشکی هاروارد، گفت: با رویکرد مناسب، مسواک های دستی می توانند به همان اندازه موثر باشند، به ویژه برای افرادی که با آن راحت تر هستند.

جیانگ گفت: "همه چیز به تکنیک بستگی دارد"، صرف نظر از نوع مسواک که مردم انتخاب می کنند.

کارشناسان می گویند تکنیک های بد مسواک زدن نه تنها به درستی دندان ها و لثه ها را تمیز نمی کند، بلکه می تواند به آنها آسیب برساند و به طور بالقوه منجر به تحلیل لثه، حساسیت دندان و لق شدن دندان ها شود.

یکی از مزیت‌های مسواک‌های برقی این است که بیشتر کار را برای کاربر انجام می‌دهند. بسیاری از آنها تایمر دارند تا به کاربران بگویند چه مدت باید مسواک بزنند. و برخی سنسورهای فشار برای هشدار به کاربران در هنگام مسواک زدن بیش از حد دارند.

هیولت، استاد و دانشیار دانشکده دندانپزشکی در دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس، گفت: «این نیازی به تسلط» بر تکنیک ترجیحی برس دستی ندارد.

مسواک های برقی نیز گاهی اوقات برای افرادی که مشکلات مهارتی مانند آرتریت دارند توصیه می شود، زیرا می توانند راحت تر در داخل دهان نگه داشته شوند و مانور دهند.

نقطه ضعف اصلی برچسب قیمت است. پرمصرف ترین مسواک های برقی شارژی می تواند از حدود 30 تا 200 دلار متغیر باشد. (نسخه های با باتری را می توان با قیمت کمتری خریداری کرد.)

کارشناسان تاکید کردند که افراد باید با ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی دهان و دندان خود در مورد اینکه کدام مسواک برای آنها بهتر است صحبت کنند و مهمتر از همه، تکنیک های صحیح مسواک زدن را بیاموزند.

چه چیز دیگری باید بدانید:

متخصصان می گویند صرف نظر از مسواکی که انتخاب می کنید، روش صحیح استفاده از آن را بیاموزید.

برای مسواک های دستی:

* یک برس با موهای نرم انتخاب کنید. نه تنها روی لثه ملایم تر است، بلکه برای پوشش بهتر روی دندان ها نیز پخش می شود.

* موهای مسواک را با زاویه 45 درجه به سمت خط لثه خود نگه دارید - جایی که لثه ها به دندان های شما می رسند - زیرا این جایی است که پلاک ها از بین می روند.

* با استفاده از فشار کم، با حرکت دایره ای مسواک بزنید تا پلاک را از خط لثه پاک کنید.

* ملایم باش شیلا یغمایی، استادیار بالینی دندانپزشکی بین رشته ای در دانشکده دندانپزشکی UCLA می گوید: «لثه بسیار ظریف و نازک است، بنابراین اگر در طول زمان به طور مکرر از نیروی بیش از حد استفاده کنید، می توانید باعث عقب نشینی لثه شوید. او گفت وقتی این اتفاق می افتد، سطح ریشه زیر لثه در معرض دید قرار می گیرد و دندان را نسبت به تغییرات دما حساس می کند و بیشتر مستعد پوسیدگی می شود.

* از یک گوشه با دندان های بالا شروع کنید و از این تکنیک برای مسواک زدن از یک طرف به سمت دیگر در جلوی دندان ها قبل از حرکت به سمت پشت و سطح گاز گرفتن استفاده کنید. سپس به سمت دندان های پایین حرکت کنید. بیش از 2 دقیقه یا حدود 30 ثانیه در هر ربع برای مسواک زدن دندان های خود صرف نکنید.

برای مسواک برقی:

* یک سر برس با موهای نرم بگیرید.

*  موها را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه خود نگه دارید.

* از فشار ملایمی استفاده کنید و به آرامی موها را روی دندان‌های خود حرکت دهید و با استفاده از همان روش - در جلوی دندان‌های بالا، پشت و سپس سطح گاز گرفتن قبل از حرکت به سمت دندان‌های پایین. برس را ثابت نگه دارید؛ نیازی به حرکت دادن سر برس به صورت دایره ای نیست.

* برخی از مسواک های برقی به شما هشدار می دهند که چه زمانی باید به ربع بعدی بروید و چه زمانی مسواک کامل دو دقیقه ای تمام شد. اما اگر مال شما نیست، حواستان به زمان باشد. 

به گفته ADA، چه از مسواک دستی یا برقی استفاده کنید، مسواک یا سر مسواک خود را هر سه تا چهار ماه یکبار یا در صورت ساییدگی موها زودتر تعویض کنید.

نتیجه نهایی:

نشان داده شده است که مسواک های برقی در از بین بردن پلاک و کاهش التهاب لثه نسبت به مسواک های دستی کارآمدتر هستند. اما به گفته کارشناسان، هنگام استفاده از روش مناسب مسواک زدن، هر مسواک می تواند موثر باشد.