SSDدر برابر HDD
1400/05/19 - 17148 - 0 -

هنگامی که در جستجوی کامپیوتر جدید یا هارد دیسک خارجی هستید ، احتمالاً دو گزینه ذخیره سازی متفاوت را مشاهده خواهید کرد: هارد دیسک سنتی (HDD) و درایو حالت جامد (SSD).اگر تفاوت را نمی دانید ، تصمیم گیری در مورد بهترین برای نیازهای شما می تواند یک مانع بزرگ باشد. آیا باید از HDD قدیمی استفاده کنید یا SSD جدیدتر و سریعتر؟ در اینجا ، ما به شما کمک می کنیم تا بر اساس عوامل مهم مانند اندازه ، سرعت و قیمت ، بهترین انتخاب را انجام دهید.


فضای ذخیره سازی:

یافتن هارد دیسک هایی با چندین ترابایت فضای ذخیره سازی ، بدون افزایش هزینه زیاد برای مصرف کننده ، کار سختی نیست.

در مقابل ، SSD ها ظرفیت کمتری دارند و وقتی از ظرفیت 4 ترابایت در مدل 2.5 اینچی SATA یا 2 ترابایت در مدل M.2 فراتر بروید ، گران می شوند.

با این حال ، در مورد فضای ذخیره سازی ، هارد دیسک ها مزیت خود را برای آینده حفظ خواهند کرد، اگرچه طی چند سال آینده با ظاهر شدن SSD های SATA با ظرفیت 16 ترابایت ، این شرایط تغییر می کند و پس از آن با کاهش قیمت ها به سطوح مقرون به صرفه. اگر می خواهید چیزی را در دراز مدت ذخیره کنید یا فایل های بزرگ را در اختیار داشته باشید، بهترین راه حل فعلا هارد دیسک ها هستند.


سرعت ، طراحی و دوام:

سرعت درایو عمدتا به منظور سرعت خواندن و نوشتن داده ها می باشد.برای HDD ها ،سرعت چرخش صفحات به تعیین سرعت خواندن و نوشتن فایل ها مربوط می شود.

هنگام دسترسی به یک فایل ، بخش "خواندن" سر خواندن و نوشتن ، موقعیت قسمت مغناطیسی را هنگام حرکت بر روی صفحات چرخان نشان می دهد.با پر شدن دیسک از داده ها ، هارد داده هارا در چندین پخش قرار می دهد که منجر به زمان بیشتر برای خواندن فایل ها می شود که به این پدیده "تکه تکه شدن " می گوید.

در SSD ها ، تکه تکه شدن مسئله ای نمی باشد.فایل هارا می توان به صورت پراکنده در سلول ها نوشت چرا که برای این کار طراحی شده اند و تاثیر زیادی بر زمان خوتندن ندارند چرا که می وان به هر سلول به طور همزمان دسترسی پیدا کرد.(در HDDها ، داده ها و اطلاعات در دیسک ها و صفحاتی ذخیره می شوند که با چرخش دیسک ها ، سر هایی آن اطلاعات را می خواند.ولی در SSD ها ، اطلاعات درون هسته ها ذخیره می شود که دسترسی را آسان تر می کند.) این دسترسی آسان و همزمان به هر سلول به این معنی است که فایل ها با سرعت فوق العاده سریع خوانده می شوند.( بسیار سریع تر از آنچه در HDD خوانده می شود.


برترین SSD های گیمینگ


این سرعت خواندن زیاد با یک گیرنده همراه است.سلول های SSD به مرور زمان از بین می روند.آنها الکترون را از طریق یک دروازه فشار می دهند تا حالت خود را تنظیم کند، که با این کار سلول ها ساییده می شوند و با گزشت زمان ، عملکرد آنها را تا زمان فرسوده شدن SSD کاهش می دهد. با این وجود ، مدت زمان لازم برای این امر برای اکثر کاربران بسیار طولانی است. برای مثال فردی احتمالاً SSD خود را به دلیل قدیمی بودن یا تمایل به فضای ذخیره سازی بیشتر قبل از خرابی SSD استاندارد ارتقا می دهد. همچنین فناوری هایی مانند TRIM وجود دارد که به جلوگیری از تخریب سریع SSD ها کمک می کند.

یک تعادل بین دوام ، ظرفیت و سرعت وجود دارد زیرا فناوری ذخیره سازی NAND از SLC اصلی با 1 بیت داده در هر سلول به MLC با 2 بیت ، سپس TLC (T برای Triple) ، و در حال حاضر QLC برای Quad حرکت کرده است. یعنی 4 بیت داده در هر سلول. سامسونگ 860 QVO پسوند QVO را از طریق استفاده از حافظه فلش QLC دریافت می کند.

جمع آوری تعداد بیشتری داده در هر سلول به تولیدکنندگان اجازه می دهد تا ظرفیت ذخیره سازی را افزایش داده و هزینه ها را کاهش دهند. متأسفانه ، مشکلی در طول عمر سخت افزار وجود دارد ، زیرا تعیین وضعیت هر یک از بیت ها در یک سلول معین با افزایش سن ، پیچیده تر می شود. علاوه بر این ، روند خواندن و نوشتن بیشتر از گذشته به طول می انجامد ، بنابراین ما شاهد شکاف مشخص در ویژگی های SSD های جدید هستیم. برخی از مدلها ، مانند WD Black یا Samsung 980 Pro ، دارای رابط PCI Express 4.0 با TLC NAND هستند و به سرعت در حال شعله ور شدن هستند ، در حالی که سایر SSD ها ظرفیت بالاتری را با قیمت کمتر ، اما با عملکرد کمتر و طول عمر کوتاه تر ارائه می دهند.

بزرگترین مشکل هارد دیسک ها این است که به دلیل استفاده از قطعات مکانیکی در برابر آسیب های فیزیکی آسیب پذیرتر هستند. اگر کسی لپ تاپ را با HDD رها کند ، احتمال زیادی وجود دارد که همه آن قسمت های متحرک با هم برخورد کنند و در نتیجه از دست دادن داده های احتمالی و حتی آسیب های جسمی مخرب منجر شود که می تواند هارد دیسک را کاملاً از بین ببرد. SSD ها هیچ قطعه متحرکی ندارند ، بنابراین می توانند بهتر از سختی هایی که بر دستگاه های قابل حمل و لپ تاپ خود تحمیل می کنیم ، جان سالم به در ببرند.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید ، طراحی این دستگاه ها است. هارد دیسک ها تقریباً یک دیسک 3.5 اینچی یا 2.5 اینچی هستند ، در حالی که SSD ها دارای اشکال و اندازه های مختلفی هستند. رایج ترین درایوهنوز هم 2.5 اینچی است ، اما SSD های کوچکتر با شکل M.2 به طور فزاینده ای رایج می شوند. اگر به دنبال ارتقاء رایانه شخصی یا لپ تاپ خود با SSD M.2 هستید ، باید برخی تحقیقات را انجام دهید تا مشخص شود آیا M.2 از پروتکل NVMe پشتیبانی می کند و آیا این PCI Express Gen 3 یا Gen 4 است. شرم آور است که SSD کندی را در یک سیستم سریع نصب کنید و به همان اندازه ناراحت کننده است که یک SSD سریع برای سیستمی خریداری کنید که نتواند از مزایای این فناوری استفاده کند. ما SSD های M.2 را ، با وجود قیمت بالاتر نسبت به همتایان SATA III خود ، دوست داریم ، زیرا بسیار کوچکتر هستند و به طور فزاینده ای سریعترین سرعت ذخیره سازی را ارائه می دهند.


قیمت:

در حالی که هزینه بیشتری را برای فضای کمتر با SSD پرداخت می کنید ، در کل روی ذخیره سازی سریعتر ، کارآمدتر و با دوام تر سرمایه گذاری می کنید. اگر در حال ایجاد یک سیستم با سرعت ، نیازهای برق یا قابلیت حمل هستید ، SSD انتخاب بهتری خواهد بود. افزودن هارد دیسک دیگر در اکثر رایانه های رومیزی آسان و ارزان است ، بنابراین اگر به فضای ذخیره سازی بیشتری نیاز دارید ، گزینه خوبی است. داشتن یک درایو داده جداگانه همچنین به شما امکان می دهد سیستم عامل خود را با حداقل تلاش به روز یا نصب مجدد کنید.

در سال گذشته ، ما با کمبود سخت افزار رایانه روبرو بودیم و این امر کاهش مداوم قیمت SSD را متوقف کرده است. با این وجود ، ما دلایل کمتری برای انتخاب HDD در اکثر سیستم ها پیدا می کنیم. با قیمت کمتر از 60 دلار ، SSD های با نام تجاری 500 گیگابایتی در دسترس هستند که تقریباً قیمت یک هارد دیسک متوسط ​​1 ترابایتی را دارند. با این قیمت ها ، حتی کاربران معمولی نیز از نظر زمان راه اندازی ، دسترسی به داده ها و خرابی کلی سیستم متوجه پیشرفت چشمگیری می شوند


درایو های ترکیبی:

درایوهای ترکیبی میان مزایای SSD و HDD یک حد وسط را ارائه می دهند. آنها یک HDD و SSD را در یک دستگاه ترکیب می کنند. چندین نسخه مختلف از این نوع فناوری وجود دارد.

اولین نسخه ، SSHD ها یا درایو های ترکیبی حالت جامد هستند. این درایوها HDD هایی با اندازه کامل (اغلب در حدود یک یا دو ترابایت) هستند که مجهز به حافظه اضافی SSD NAND )معمولاً چند گیگابایت) هستند. SSHD ها با یادگیری فایل هایی که بیشتر از آنها استفاده می کنید و نوشتن آنها در قسمت SSD با سرعت دسترسی سریع کار می کنند. همه فایل های دیگر در دیسک چرخان HDD ذخیره می شوند. در حالی که SSHD دوام و نیاز کمتری از SSD را به شما نمی دهد ، اما هنوز هم باید سرعت قابل توجهی را برای فرآیندهای خاص ارائه دهد.

شما می توانید SSHD هایی را که می توانند دارای شکاف 2.5 اینچی باشند و همچنین گزینه های 3.5 اینچی را پیدا کنید. علاوه بر این دو، هیبرید ( که برای کسانی که تنها برای یک درایو فضا انتخاب می کنند ). انتخاب های فوق العاده ای است ، بسته به پیکربندی و میزان فضا برای نصب ، می توانید چندین درایو جداگانه نیز خریداری کنید.

سیستم های AMD Ryzen با مادربردهای چیپست سری X399 ، X400 یا X500 به انواع مختلف درایوهای فناوری StoreMI AMD دسترسی دارند. مسلماً می توانید از هر ترکیبی از این درایوها برای ایجاد سیستم ذخیره سازی سفارشی خود استفاده کنید. با این حال ، گزینه اصلی برای اکثر کاربران یک SSD کوچک است که با یک هارد دیسک بزرگتر جفت شده است. یکی دیگر از گزینه های ذخیره سازی ، حافظه Optane اینتل است که به تنهایی به عنوان یک درایو ذخیره سازی کوچک عمل می کند ، اما در سیستم های AMD در دسترس نیست.

SSD ها به سرعت به عنوان راه حل ترجیحی برای HDD های قدیمی و مکانیکی مشخص می شوند. همانطور که به دنبال راه اندازی ذخیره سازی جدید برای دستگاه خود هستید ، گزینه هایی را که دارای SSD هستند ، در نظر بگیرید. این درایوها سریعتر اجرا می شوند و تفاوت قابل توجهی در سطح عملکرد شما ایجاد می کنند. قیمت این محصولات بیشتر است ، اما به دلیل افزایش سرعت که از فناوری SSD تجربه می کنید ، در بلندمدت جوابگو خواهد بود.