دوشاخه برقی تسلا عالی است، اما پرداخت روان‌تر مشکلی است که ما واقعاً به آن نیاز داریم
1402/09/13 - 3342 - 0 - نوترونیک

بالاخره اتفاق می افتد. تا به حال، ما چند نوع کانکتور مختلف در وسایل نقلیه الکتریکی داشته ایم، اما در نهایت همه به سمت یک کانکتور حرکت می کنند. کانکتور NACS که توسط تسلا اختراع شده است، قرار است به کانکتور اصلی (یا تنها) شارژ خودروهای الکتریکی در آمریکای شمالی تبدیل شود.

اما کانکتور واقعی تنها بخشی از داستان است اگر بخواهیم شارژ EV بهتری داشته باشیم. مطمئناً مهم است، اما برای ایجاد یک تجربه شارژ واقعا راحت، نرم افزار به اندازه سخت افزار مهم است.

     

Plug & Charge چیست؟

این روزها، مگر اینکه تسلا داشته باشید، شارژ کردن خودروی برقی شما آنطور که باید راحت نیست. بیشتر اوقات، به یک ایستگاه شارژ می‌روید، کابل شارژ را وصل می‌کنید، برنامه ایستگاه شارژ را به هم می‌ریزید، سعی می‌کنید و از Tap-and-Pay استفاده می‌کنید و امیدوار هستید که همه چیز به اندازه کافی خوب کار کند تا ماشین شما شارژ شود.

اما همه چیز نباید آنقدر سخت باشد - و در برخی موارد، اینطور نیست. سال 2023 است و فناوری باید بتواند به طور یکپارچه تر با هم کار کند. در واقع یک استاندارد برای تحقق این امر وجود دارد. Plug & Charge (همچنین به عنوان ISO 15118 شناخته می شود) برای فعال کردن ایمن دست دادن بین ماشین و ایستگاه شارژ، شناسایی کاربر و اعتبارسنجی پرداخت، بدون نیاز به انجام کاری ساخته شده است. تنها کاری که باید انجام دهید این است که کابل شارژ را به ماشین وصل کنید و ماشین شما بقیه کارها را انجام خواهد داد.

     

اثر تسلا

البته، این نوع فناوری احتمالاً آشنا به نظر می رسد. اکثر تسلاها از ابتدا به این روش کار می کردند. متأسفانه، تسلا دقیقاً از مشخصات ISO 15118 استفاده نمی‌کند و در عوض از فناوری شارژ خودکار مناسب خود استفاده می‌کند تا به خودروها و ایستگاه‌های شارژ اجازه دهد تا با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما تسلا استفاده احتمالی از ISO 15118 را در استاندارد NACS گنجانده است، بنابراین شرکت‌های خودرویی که کانکتور جدید را اتخاذ می‌کنند، می‌توانند در صورت تمایل، فناوری Plug & Charge را نیز پیاده‌سازی کنند.

تسلا در واقع تنها شرکتی نیست که فناوری شارژ خودکار را پیاده‌سازی می‌کند، اما تنها شرکت خودروسازی است که به طور گسترده آن را به عنوان پیش‌فرض پذیرفته است. رانندگان خودروهای برقی فورد می‌توانند با غواصی عمیق در تنظیمات برنامه FordPass، Plug & Charge را فعال کنند و وقتی این کار را انجام دهند، فقط با ایستگاه‌های شارژ خاصی کار می‌کند.

خیلی راحت نه خیلی سریع

توجه به این نکته مهم است که Plug & Charge در واقع در تغییر به NACS مورد نیاز نیست - به عنوان یک گزینه در استاندارد گنجانده شده است، اما این بدان معنا نیست که سازندگان خودرو باید آن را فعال کنند. NACS خود فقط یک اتصال دهنده است - فناوری زیر کاپوت مجزا است.

     

یکی از نمایندگان Electrify America در ایمیلی به Digital Trends گفت: «انتقال به NACS نباید بر پذیرش Plug & Charge تأثیر بگذارد. "NACS به سادگی یک رابط است و ارتباطات اساسی تا حد زیادی بدون تغییر است."

شرکت‌های خودروسازی در واقع می‌توانستند Plug & Charge را در خودروهای الکتریکی سیستم شارژ ترکیبی (CCS) خود بکار گیرند، اما در بیشتر موارد این کار را نکردند. و لزوماً هیچ نشانه ای وجود ندارد که با انتقال به NACS تغییر کند.

Electrify America ادامه داد: "خودرویی باید از کارخانه با ISO 15118 ساخته شود تا از Plug & Charge پشتیبانی کند." بسیاری از خودروهای جدید موجود در بازار دارای این فناوری هستند، بنابراین استفاده از آن در طول زمان افزایش خواهد یافت، اما در این زمان، بسیاری از خودروهای الکتریکی در جاده‌ها بدون آن ساخته شدند.

اما هنوز مقداری امید وجود دارد. ایستگاه‌های شارژ تسلا مدت‌هاست که با شارژ ساده و راحت همراه بوده‌اند و به زودی خودروهای غیر تسلا می‌توانند به طور انبوه در این ایستگاه‌ها شارژ شوند. سوپرشارژرهای تسلا آنقدر عمیق مبتنی بر Plug & Charge هستند که حتی پایانه‌های پرداخت درون آن‌ها تعبیه نشده است. شما یک روش پرداخت را در برنامه تسلا تنظیم می‌کنید و فقط از Plug & Charge برای شارژ پس از آن استفاده کنید.

پیاده‌سازی Plug & Charge فقط به تولیدکنندگان خودرو بستگی ندارد، بلکه به شبکه‌های شارژ نیز بستگی دارد. واضح است که تسلا در حال حاضر این فناوری را شکست داده است، اما خوشبختانه، برخی دیگر نیز این کار را انجام می دهند. Electrify America این فناوری را در سال 2020 (برای خودروهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند) استفاده کرد، با این حال، شرکت‌هایی مانند ChargePoint هنوز وارد نشده‌اند.

جنبه های منفی

Plug & Charge لزوماً استاندارد شارژ کاملی نیست که برخی ممکن است امیدوار باشند، و دلایلی وجود دارد که برای مثال ChargePoint هنوز این استاندارد را قبول نکرده است. ChargePoint استدلال می کند که Plug & Charge به طور غیر ضروری یک واسطه را وارد فرآیند پرداخت شارژ EV می کند و خطرات امنیتی غیرضروری را ایجاد می کند. علاوه بر این، ChargePoint می‌گوید که Plug & Charge به جای اپراتورهای شارژرها، که برای مثال ممکن است صاحبان مشاغلی باشند که می‌خواهند شارژ رایگان را به کارمندان ارائه دهند، قدرت زیادی به شرکت‌ها برای تعیین قیمت می‌دهد. ما برای اظهار نظر با ChargePoint تماس گرفتیم و پس از شنیدن پاسخ، این مقاله را به روز خواهیم کرد.

با این حال، صرف نظر از جنبه‌های منفی، واضح است که ما به یک راه‌حل شارژ بهتر و راحت‌تر برای استفاده گسترده نیاز داریم، و واقعاً جایگزین‌های زیادی وجود ندارد. شارژ کردن این پتانسیل را دارد که بسیار راحت‌تر از پمپاژ گاز باشد و این کاملاً به نحوه پرداخت‌ها بستگی دارد.