این صفحه نمایش سه بعدی لپ تاپ جالب ترین چیزی بود که در CES 2023 تجربه کردم
1402/09/27 - 3371 - 0 - نوترونیک

اگر عبارت "صفحه نمایش سه بعدی لپ تاپ" را بشنوید و چشمان خود را بچرخانید، شما را سرزنش نمی کنم. من هم در موردش شک داشتم.

اما من دو نسخه نمایشی از این صفحه نمایش های سه بعدی لپ تاپ را در CES 2023 تجربه کردم و از همهجانبه بودن این فناوری کاملاً شگفت زده شدم. اولین تجربه ای که با آن داشتم یک نسخه نمایشی بازی واقعی در لپ تاپ بازی Acer Predator Helios 300 بود.این فناوری Spatial Vision نام دارد و از شرکتی به نام Dimenco می آید. با استفاده از دوربین‌های ردیابی چشم در قاب بالای لپ‌تاپ، این سیستم می‌تواند دقیقاً چهره شما را دنبال کند تا یک تصویر سه‌بعدی عالی فقط برای شما ایجاد کند. یعنی بدون هدست و عینک سه بعدی.

ایسر در چند سال گذشته آن را در چند مدل آزمایش کرده است و به نظر می رسد که بالاخره به نقطه بلوغ می رسد. اما این نسخه نمایشی نیست که واقعاً من را در فناوری فروخت.

     

در غرفه CES ایسوس، این شرکت نمونه ای از صفحه نمایش سه بعدی را به من نشان داد که واقعاً توجه من را به خود جلب کرد. ایسوس صفحه نمایش سه بعدی را در ProArt Studiobook 16 OLED ادغام کرده است - حتی به مدل ارزانتر Vivobook نیز می رسد - و در نسخه آزمایشی آن را با قلم zSpace ترکیب کرده است. با استفاده از دوربین سومی که از طریق USB-C به لپ تاپ متصل می شود، می تواند استفاده من از قلم را در فضای سه بعدی ردیابی کند. به عبارت دیگر، اکنون می توانستم با این اشیاء مجازی در فضای سه بعدی تعامل داشته باشم.

دموها ساده بودند. در یکی، من فقط در اطراف یک پروانه یا چند برگ در یک محیط جنگلی حرکت می کردم. در یک مورد استفاده پزشکی، می‌توانم قلب مجازی را بررسی کنم، شریان‌ها را ببینم و آن را در فضای سه‌بعدی بچرخانم. صادقانه بگویم نمی‌دانم هیچ کدام از این موارد چقدر کاربردی است، اما خود فناوری فوق‌العاده است. کیفیت صفحه نمایش دلیل بزرگی برای قانع کننده بودن آن بود. ProArt Studiobook 16 دارای یک صفحه نمایش OLED 3.2K با نرخ رفرش 120 هرتز است، به این معنی که این محیط ها و اشیاء سه بعدی حتی زمانی که آنها را به سمت چشمان من می آورند واضح و صاف بودند. انیمیشن‌های واقعی‌تر و رزولوشن‌های واقعی‌تر، راه درازی را به سمت فروش مغز شما بر اساس این ایده که آنچه می‌بینید واقعی است - حداقل برای من انجام داد. در دنیایی که در فروش هدست و عینک روی صورت مردم شکست خورده است، پتانسیل واقعیت مختلط نمایشگرهای سه بعدی مانند اینها، من را واقعاً برای این فناوری هیجان زده می کند - به خصوص زمانی که موارد استفاده عملی بیشتری ایجاد شود.